Právo na opravu

Kvůli dlouhým zpožděním ve zpracování dílů a vysokým nákladům poskytovatelé oprav iPhone třetích stran tvrdí, že neexistuje žádný praktický způsob, jak by mohli konkurovat řetězci oprav Apple.
Poté, co čelil zvýšenému tlaku zákonodárců, vytvořil Apple v roce 2019 svůj program nezávislých poskytovatelů oprav. Malým společnostem poskytl Applem schválený způsob opravy zařízení zákazníků, jako je iPhone, pomocí originálních dílů a nástrojů Apple.
Nicméně, podle Opatrovník, opraváři se obávali, že přesun nebyl proveden v dobré víře. Místo toho se mnozí domnívali, že to bylo provedeno proto, aby se zabránilo zákonu o právu na opravu, který předložila vláda.
Opraváři v USA i v Austrálii nyní tvrdí, že pomalé odezvy a vysoké náklady na součástky společnosti Apple téměř znemožňují konkurovat vlastnímu programu oprav společnosti Apple.
Jak funguje servis a dodávka dílů Apple
Většina autorizovaných servisních středisek má na skladě jen několik dílů – pokud vůbec nějaké. Zbytek je objednán po dokončení diagnostického procesu a odeslán společností FedEx do opravny.
Obchod provede opravu a musí vrátit „jádrovou“ vadnou část společnosti Apple ke kontrole, renovaci, vrácení do servisního skladu nebo obojí. A za vrácení rozbitého dílu se jim nepřipíše, dokud Apple díl nevyhodnotí.
V případě záruční opravy Apple zvedne ouško rozdíl mezi základní cenou a cenou za nevrácení. V opačném případě obchod zaplatí účet, který je poté předán zákazníkovi.
Ceny jádra často dosahují až 75 procent nákladů na celý díl objednaný nový. Částečná odpovědnost je tedy důležitá a Apple zavedl zákazy, aby zabránil obchodům prodávat přímo zákazníkům kvůli zneužívání v minulých letech.
Obchody prodávající díly uživatelům jsou důvodem ke ztrátě statusu autorizovaného společností Apple – což může být finančně smrtící.
Cena práce
Jeden opravář řekl Opatrovník že průměrná oprava trvá hodinu až hodinu a půl. Pokud by tedy tato společnost účtovala stejnou sazbu, jakou Apple účtuje zákazníkům za opravy, společnost vydělá jen asi 60 dolarů.
Po odečtení režijních nákladů, jako je nájem v obchodě a pracovní síla, společnost třetí strany v tomto procesu skutečně ztrácí peníze.
A podle Australian Communications Consumer Action Network (AACAN) trpí i zákazníci.
Vzhledem k tomu, že životní náklady v Austrálii raketově rostou, mnoho zákazníků se raději pokusí zařízení opravit, než je rovnou vyměnit. Zpoždění a náklady na opravy však také ne vždy činí opravu proveditelnou možností.
„Pokud nemůžete opravit svůj telefon cenově dostupným způsobem nebo své zařízení cenově dostupným způsobem, pak je to vážná překážka, abyste se mohli skutečně zapojit do tolika služeb, nyní vláda a soukromé subjekty prosazují tolik služeb online, “ řekl výkonný ředitel AACAN Andrew Williams Opatrovník.
Hnutí Právo na opravu, které v posledních několika letech začalo nabírat na síle, čelilo mnoha výzvám. Primárním problémem je, že neexistuje shoda v tom, co právo na opravu ve skutečnosti znamená.
Zdroj: appleinsider.com