Sada nástrojů pro opravy Apple

The New York Times říká, že iPhone obsahuje kód, který identifikuje, když jsou součásti opravy zakoupeny od společnosti Apple – a úmyslně selžou, pokud jsou použity alternativy.
Apple je známý tím, že namítal proti všem krokům „práva na opravu“, aby umožnil majitelům iPhonů jít k nezávislým opravářům, a to do té míry, že údajně oslabil legislativu. Poté spustila vlastní opravárenskou službu a také podpořila právo Kalifornie na opravu účtu.
Nicméně, New York Times tvrdí, že přes veškerou zjevnou změnu srdce ohledně oprav Apple podnikl kroky k tomu, aby se ujistil, že lze používat pouze jeho vlastní díly. Publikace uvádí, že kromě zisku z prodeje dílů to lidi přivádí k AppleCare+, který nyní Applu vydělává odhadem 9 miliard dolarů ročně.
„Na rozdíl od automobilů, které mohou být opraveny pomocí generických dílů v autosalonech a kutilech,“ uvádí publikace, „nové iPhony jsou kódovány tak, aby rozpoznaly sériová čísla originálních komponentů a mohou selhat, pokud se díly vymění.“
„V letošním roce může sedm dílů iPhonu způsobit problémy během oprav, oproti třem v roce 2017, kdy společnost představila systém rozpoznávání obličeje k odemknutí zařízení,“ pokračují noviny, „podle iFixit, společnosti, která analyzuje komponenty iPhone a prodává díly pro svépomocné opravy.“
Těchto sedm částí je:
- Snímač Face ID nebo Touch ID
- Zobrazit
- baterie
- Přední kamera
- Taptic Engine
- Zadní kamera
- senzor LiDAR
Z nich publikace cituje iFixit, který říká, že pět ze sedmi nefunguje, i když je část „vyměněna za stejnou pracovní část z identického nového iPhonu“. Těmito pěti jsou senzor Face ID nebo Touch ID, displej, baterie, přední kamera a senzor LiDAR.
Ze zbytku je taptic engine nekonzistentní, „někdy přestane fungovat podle očekávání při výměně, někdy v pořádku.“ Displej, baterie a zadní kamera také způsobují, že problém iPhone je „trvalá upozornění po výměně“.
The New York Times říká, že se jedná o softwarový problém, který je známý jako „párování dílů“ a že v posledních letech se „problémům vyhnuly pouze schválené díly a schválené opravy“.
Nezdá se, že by to vysvětlovalo, jak selhávají originální díly Apple vyměněné z jednoho iPhonu do druhého, ale účet se do těchto detailů nezabývá.
Letošní opravitelnost řady iPhone 15 ve srovnání s předchozími roky (zdroj: NYT)
The New York Times nicméně uvedl, že takové párování dílů používá Hewlett Packard ve svých inkoustových kazetách, Tesla ve svých autech a John Deere ve farmářském vybavení.
Neříká, že Apple tuto praxi uznal nebo připustil. Ale říká, že „Apple a další společnosti hájily tuto praxi tím, že chrání bezpečnost zákazníků a značku společnosti.“
Mluvčí Applu odkázal publikaci na svůj nový program samooprav. „Inovovali jsme, abychom našim zákazníkům nabídli nejlepší výběr a možnosti, když jejich produkt potřebuje servis,“ řekl mluvčí.
Senátorka státu Oregon Janeen Sollmanová je údajně jednou ze skupiny zákonodárců, kteří chtějí, aby bylo pro Apple nezákonné mít jakákoli omezení na opravy. Sollman byl pozván do Apple Parku a řekl, jak společnost vidí opravy jako důležité téma zabezpečení a bezpečnosti.
Říká, že se nenechala přesvědčit. „Řekl jsem, že to děláte dostupnější, ale není to pravé právo na opravu, pokud máte konečnou kontrolu,“ řekl Sollman.
Apple spustil svůj program Self Service Repair pro iPhony v roce 2022 a krátce poté jej v roce 2023 rozšířil na Mac. Uživatelé programu si musí od Applu koupit komponenty pro iPhone a také si koupit nebo pronajmout nástroje, pomocí kterých mohou opravu provést.
Zdroj: appleinsider.com