West Hall LA Convention Center, ověnčený v hávu E3

Electronic Entertainment Expo neboli E3 je nadobro hotovo, oznámili v úterý organizátoři akce. Úspěch Applu v prodeji her a přehlížení celého konceptu veletrhu si mohou připsat určitou zásluhu na jeho zabití – alespoň nepřímo.
I pro nejprošedivějšího veterána akcí zaměřených na Apple, jako je Macworld Expo a WWDC, byla E3 v úplně jiném měřítku. Každý týden v květnu (někdy v červnu) byl každý hotel, restaurace a veřejný prostor v centru LA obléhán desítkami tisíc lidí z videoherního průmyslu a lidí ze sousedství průmyslu, kteří se dožadovali toho, aby viděli to nejnovější, co může průmysl nabídnout, a uzavírali dohody. .
E3 nikdy nebyla akce určená pro vývojáře her. To je GDC, které se stále každoročně koná v sanfranciském Moscone Center, historickém sídle Macworld Expo. E3 byla přehlídkou „obleků“ – lidí z marketingu a prodeje a maloobchodníků, před kterými se chtěli dostat. Nasadila ho Entertainment Software Association (ESA), obchodní sdružení zastupující průmysl videoher.
Po většinu života E3 šlo výhradně o průmysl. Buď jste museli být prověřeni jako součást herního byznysu, nebo jste museli stisknout, abyste se dostali do dveří. Tato exkluzivita způsobila, že se E3 stala obrovskou, velkorozpočtovou extravagancí, kde se vystavovatelé snažili předčít jeden druhého se stále podivnějšími a směšnějšími návrhy stánků, swagem a večírky.
A i když Apple nikdy nebyl v centru E3, určitě byli jeho součástí po léta. Předvedli iMac hostům na E3 v roce 1998, měsíce před jeho všeobecným vydáním. Pronajali si stánek a kancelářské prostory i na jiných E3.
Ale v roce 2005 byla přítomnost Applu přísně mimo knihy. Cupertino vyslalo své zástupce pro vývojáře a marketingové zástupce většinou inkognito, aby se setkali s vybranými kontakty, ale už se neobtěžovalo udržovat na akci veřejnou přítomnost.
Mezi lety 2009 a 2014 se tón posunul. V tomto časovém rámci existovalo mnoho počátečních účtů, kdy tam Apple nebyl, protože nebyli hráčem, ze strachu, že Apple bude jíst jejich obědy blíže ke konci. Teprve poté byly stížnosti hlasitější a děsivější.
Stěžovatelé měli pravdu, protože Apple ten oběd snědl. Apple není herním vývojářem sám o sobě, ale sklízí obrovské množství zisků herního průmyslu, čímž zastiňuje Nintendo a Microsoft.
Párty jednoho
Když se Apple stáhl z E3, omezil i veřejná vystoupení na jiných akcích. Když se Macworld Expo v roce 2004 přestěhovalo z New Yorku zpět do Bostonu, Apple se odpojil. Apple o několik let později stáhl sázky ze show v San Franciscu.
Ani jeden pořad se neobešel bez čestného hosta. Katastrofální návrat Macworld Expo Boston skončil téměř dříve, než začal. Show v San Franciscu by po odchodu Applu trvala déle, ale nikdy to nebylo stejné.
Apple také přestal vystavovat na dalších akcích, kterých se dlouho účastnil, jako je show National Association of Broadcasters (NAB). Apple vystřelil na pařížské výstavě Apple Expo se sídlem ve Francii.
Apple si uvědomil, že ve svých maloobchodních prodejnách oslovuje mnohem více lidí než na veletrzích
V té době už byla strategie Applu jasná. Raději uspořádá vlastní večírek, než být hostem u někoho jiného.
Manažeři jiných společností zabývajících se spotřební technologií si všimli toho, co Apple dělá. Velcí moderátori E3 – největší vydavatelé a tvůrci konzolí – pochopili, že mohou ovládat své poselství podle svého plánu, stejně jako to udělal Apple.
Během pár let by exodus herních společností z E3 nabral na rychlosti. ESA se několikrát pokusila znovu objevit show, ale škoda byla způsobena a E3 už nikdy nenabrala stejnou dynamiku.
Vystřižení prostředníka
Apple prosadil další trend, který by signalizoval smrt E3 – šel přímo k zákazníkovi. Stalo se tak nejprve s jeho maloobchodními prodejnami, což je úsilí, které již bylo v plném proudu a vyplácelo dividendy z hlediska veřejného mínění v době, kdy Apple stáhl svá veřejná vystoupení na jiných obchodních akcích.
Apple to řekl, když oznámil svůj rozvod s Macworld Expo.
„Apple oslovuje více lidí více způsoby než kdy předtím, takže jako mnoho společností se veletrhy staly velmi malou součástí toho, jak Apple oslovuje své zákazníky,“ uvedl Apple v tiskové zprávě oznamující své konečné vystoupení na Macworld Expo.
Apple oznámil toto rozhodnutí krátce poté, co spustil App Store pro své nové zákazníky iPhone, a jeho explozivní úspěch tento trend urychlil. Apple měl přímý, prosperující maloobchodní a online kanál k lidem, kteří používají jeho produkty.
Apple nevynalezl online obchod. Ale jeho obrovský úspěch posílil model k herním manažerům, kteří se vyhýbali riziku, kteří jej následovali.
E3 byla pro trh videoher důležitou sezónní událostí v době, kdy dodání krabicových produktů na pulty obchodů mohlo přinést nebo zlomit roční tržby vydavatele. Každý, kdo si otevřel svůj vlastní obchod s aplikacemi, byl dalším hřebíčkem do rakve E3.
Smrt E3
Rok 2019 znamenal konec E3, pro všechny záměry a účely, a skončil s žuchnutím. Za prvé, ESA zažila dvě na sebe navazující porušení dat po události toho roku, kdy byly odhaleny osobní údaje tisíců účastníků E3.
Část LA Convention Center, domov E3, se na vrcholu pandemie změnila na polní nemocnici.
Osobní akce E3 v letech 2020 a 2021 byly zrušeny z důvodu ohrožení veřejného zdraví. ESA uvedla stejný důvod pro zrušení výstavy v roce 2022.
Pozorovatelé s orlíma očima však poznamenali, že místo nebylo rezervováno jako v minulých letech, což naznačuje, že ESA používá COVID spíše jako záminku než důvod.
V březnu organizátoři show vsadili na událost v roce 2023 se slabou omluvou, ale konečné oznámení o úmrtí pro E3 přišlo až v prosinci.
Je smutné, že jsme neslyšeli od nikoho z herního průmyslu, kdo by zvláště naříkal nad zánikem E3. Možná pár večírků vynechá, ale to je tak všechno.
Ale mezi manažerskými přešlapy ESA a měnící se povahou herního byznysu byla E3 dinosaurem – obrovským, těžkopádným a stále více anachronickým, symbolem přemíry herního průmyslu a arogance. A stejně jako dinosauři jeho doba skončila.
Nakonec COVID mohl nakonec udělat pro zabití E3 víc než cokoli jiného. Ale Apple použil ty citrony k výrobě limonády.
Pandemie dala společnosti Apple podnět k urychlení vývoje WWDC od nepraktické velké veřejné akce k online koncertu, který osloví více lidí než kdy jindy a dělá to efektivně a efektivně (nehledě na malá setkání v den klíčových slov).
A nakonec, úspěch Applu při řízení vlastního poselství podle vlastního harmonogramu nadále slouží jako model pro spotřebitelské technologické podniky v herním průmyslu i mimo něj.
Zdroj: appleinsider.com