Apple Music

AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
Masivní zisky nahrávacích společností a streamovacích služeb, jako je Apple Music, nejsou na úkor hudebníků a umělců, prohlásil britský regulátor.
Počátkem roku 2022 zahájil britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy vyšetřování trhu se streamovanou hudbou, aby zjistil, zda společnosti na vrcholu potravinového řetězce mají příliš velkou moc a zda se s umělci a předplatiteli zachází spravedlivě. V listopadu CMA učinilo své rozhodnutí: Všechno je v pořádku.
Závěrečná zpráva CMA zveřejněná v úterý tvrdí, že spotřebitelé těžili z přechodu na streamování a zvýšené konkurence. V reálném vyjádření klesly ceny pro spotřebitele mezi lety 2009 a 2021 o více než 20 %, zjistila.
Na základě obav hudebních tvůrců, včetně skladatelů a hudebníků, kteří tvrdí, že streamováním vydělali velmi málo, se CMA domnívá, že obavy jsou do značné míry neopodstatněné.
Vzhledem k tomu, že o pozornost soutěží více umělců, jsou příjmy ze streamování sdíleny „v širším měřítku“. To zahrnuje nárůst z 200 000 umělců v roce 2014 na 400 000 v roce 2020, což představuje zdvojnásobení konkurence.
Hlídací pes zjistil, že jak meritokracie obvykle bývají, lví podíl na příjmech mají nejlepší producenti. Bylo zjištěno, že více než 60 % poslouchaných streamů zaznamenalo 0,4 % nejlepších umělců.
Zatímco umělec mohl v roce 2021 očekávat výdělek kolem 12 000 liber (14 410 $) z 12 milionů streamů ve Spojeném království, ve skutečnosti této úrovně dosáhlo méně než 1 % umělců.
Etikety nedrží zisky
Pokud jde o to, kolik nahrávací společnosti a streamovací služby ve skutečnosti platí, analýza CMA zjistila, že „ani nahrávací společnosti ani streamovací služby pravděpodobně nevytvářejí významné nadměrné zisky, které by bylo možné sdílet s tvůrci“.
Průměrné sazby licenčních poplatků u velkých obchodů s umělci se v průběhu času ve skutečnosti zvýšily, z 19,7 % v roce 2012 na 23,3 % v roce 2021. Prospěli i skladatelé, kteří v roce 2008 zaznamenali, že se 8% podíl na tržbách v roce 2008 změnil na průměrně 15 % do roku 2021.
Obavy tvůrců by proto zavedením opatření ke zlepšení konkurence nevyřešilo, pokračoval CMA. K řešení stížností by však byla zapotřebí jiná politická opatření.
„Studie však zdůrazňuje, že problémy vznesené tvůrci by mohly být dále zváženy vládou a tvůrci politik v rámci své pokračující práce po šetření výběrového výboru DCMS ohledně ekonomiky streamování hudby,“ uzavírá CMA.
„Streamování změnilo způsob, jakým hudební fanoušci přistupují k rozsáhlým katalogům hudby, a poskytuje umělcům cennou platformu, jak rychle oslovit nové posluchače, a za cenu pro spotřebitele, která v průběhu let reálně klesala,“ řekla prozatímní generální ředitelka CMA Sarah Cardell.
„Nicméně jsme slyšeli od mnoha umělců a skladatelů z celé Velké Británie o tom, jak se snaží těmito službami vydělat slušné živobytí,“ pokračoval Cardell. „Jsou to pochopitelné obavy, ale naše zjištění ukazují, že nejde o výsledek neefektivní konkurence – a zásah CMA by neuvolnil do systému více peněz, které by pomohly umělcům nebo skladatelům.“
Britské ministerstvo pro digitál, kulturu, média a sport zahájilo v říjnu 2020 šetření na téma poplatků za streamování hudby.
Probíhající stížnost
Stížnosti hudebníků a skladatelů na nízké výdělky ze streamování existují už nějakou dobu, přičemž Apple je mezi cíli kvůli popularitě Apple Music.
V roce 2021 Apple poslal hudebníkům dopis, ve kterém vysvětlil, že platí cent za stream nahrávacím společnostem a že 52 % jeho příjmů z předplatného jde nahrávacím společnostem, které zase platí umělcům.
Apple ovládá pouhou pětinu britského streamovacího trhu, jak zjistila britská vládní zpráva z července 2022. Spotify bylo v čele s přibližně 60 % trhu, zatímco Amazon tvořil 30 %.
Zdroj: appleinsider.com