logo Google

Google možná ještě není zcela připraven vzdát se cookies webových stránek, ale společnost určitě zkoumá alternativy, jako je reklamní platforma pro sledování uživatelů zabudovaná do jednoho z nejpopulárnějších dostupných webových prohlížečů.
Z větší části se Google alespoň trochu snažil snížit množství sledování, které provádí, jako je Privacy Sandbox pro Chrome. Z technického hlediska Google stále pracuje na postupném vyřazení souborů cookie třetích stran. Do té doby však společnost také pracuje na alternativách – pro lepší sledování.
Apple má ve svých softwarových platformách zabudovanou sadu funkcí, které omezují sledování zařízení a uživatelů. To zahrnuje například službu Privacy Report v Safari, která automaticky omezuje sledování webu.
Google v současné době navrhuje to, co nazývá „Web Environment Integrity API“, což je nový webový standard, který je velmi podobný něčemu jako Digital Rights Management neboli DRM. Účelem je identifikovat uživatele v počítači, to vše proto, aby se snížilo používání robotů přistupujících na stránky, jako jsou sociální média, nebo aby se lidem zabránilo podvádět v online hrách.
Nový návrh rozhraní API je publikován na GitHubu jedním ze čtyř zaměstnanců Google, kteří jej vytvořili, ale je již prototypován v Chromu. Žádné široké uvedení zatím nebylo oznámeno a ani naznačeno.
Nejprve vyzvednut HackerNews přes víkend, Ars Technica poznamenává, že návrh společnosti Google je zcela zahrnut ve službách Google, jako je Chrome a vyhledávání Google. A není překvapením, že jde o podobný standard, který již existuje nejen v Androidu, ale také v iOS.
Android má něco, co nazývá „Play Integrity API“, a je navrženo tak, aby identifikovalo zařízení Android, která byla rootována. Mnoho webových vývojářů není příznivcem přístupu ke svým aplikacím na zakořeněných zařízeních, bez ohledu na důvod, proč bylo toto zařízení zakořeněno.
V důsledku rozhraní API nebude mnoho aplikací fungovat, pokud jsou staženy na zakořeněné zařízení, včetně Netflixu, a dokonce i vlastní aplikace Peněženka Google. A tento nový webový standard pro Chrome by fungoval podobně.
Ekvivalent Apple Play Integrity API se nazývá App Attest, který kontroluje platné klienty aplikací.
Chrome by mohl v budoucnu více zasahovat do soukromí
Rozhraní Google Web Environment Integrity API by vyžadovalo, aby uživatel prošel testem „environmental atestation“, než bude mít přístup k jakýmkoli datům na webu. Při přístupu na atestační server by uživatel dostal otázku, dokázal by, že není robot, a pak by dostal token pro přístup na stránku, na kterou se snaží dostat.
Zde přichází deštník společnosti Google, přičemž Chrome slouží jako brána k tomuto konkrétnímu rozhraní API, jednomu z nejpopulárnějších webových prohlížečů na světě. Pak je sázka na jistotu, že Google nějakým způsobem souvisí s webovou stránkou, která byla doručena uživateli, a Google může být dokonce spojen s atestačním serverem.
V dostupném vysvětlení Google říká, že se nesnaží vyčlenit jednotlivé uživatele Chromu nebo je digitálně otisknout. Dodává však, že by měl existovat „nějaký indikátor umožňující omezení rychlosti vůči fyzickému zařízení“.
Připomínkující zanechávají zprávy o problému od jeho objevení. „Vydání č. 134“ tuto myšlenku označuje jako „naprosto neetické a proti otevřenému webu“. Existuje dokonce několik komentářů zveřejněných čistě v šestnáctkové soustavě, které se zbarví.
Chrome zatím zůstává životaschopnou alternativou k Safari od Apple. Pokud je však prioritou soukromí při sledování reklam, Chrome může být v budoucnu méně užitečným nástrojem, pokud jeho základ bude postaven na uživatelích otisků prstů.
Zdroj: appleinsider.com