Rozhraní GM Ultifi

Rozhodnutí GM opustit CarPlay mělo zabránit tomu, aby Apple měl příliš velkou kontrolu nad vozidly. Pro spotřebitele to bude hrbolatá jízda.
V březnu 2023 se společnost GM rozhodla přestat zákazníkům poskytovat CarPlay a Android Auto a začala používat svůj vlastní systém. S tím, jak CarPlay zvýšilo své háčky do systémů vozidel, to bylo pro GM příliš těžké.
Reakcí GM bylo vytvořit vlastní rozhraní, počínaje modelem Chevrolet Blazer z roku 2024. Na první pohled se zdá, že snaha má problémy.
V jednom příkladu vylíčeném Bloomberg, zákazník Michael Waldron si v listopadu vyzvedl své SUV. Používal platformu Ultifi od GM, informační a zábavní systém, který zrušil CarPlay ve prospěch vlastní vize GM.
Vyskytl se problém v tom, že při odříznutí přístupu Applu k systémům v autě mělo rozhraní GM opačný problém. Zatímco CarPlay nabízel přístup k mnoha službám a aplikacím na připojeném iPhonu, Ultifi nemohl nabídnout stejnou úroveň informací.
To zahrnovalo omezení přístupu uživatelů k novým zprávám přes Bluetooth. Waldron se nemohl zeptat Siri na cestu k místu, místo toho ho přinutil jít přes Google Maps.
Rodinu také rozčiloval nedostatek aplikací Apple Music a Podcast. Zatímco Ultifi mělo všechny klíčové prvky na místě jako rozhraní v autě, postrádalo přístup k iPhone.
Rodina Waldronů také objevila velké problémy se stabilitou, kdy aplikace padaly ještě předtím, než se systém zhroutil. Nastavení nebylo možné změnit pro 600 mil dlouhou cestu na Den díkůvzdání, takže zůstala uvízlá na rádiovém kanálu Sirius XM z 90. let.
Stejně jako ostatní byla rodina brzy měsíc bez vozidla, protože dealerství pracovalo na vyřešení problémů.
GM zastavil prodej vozu od prosince, dokud nebude možné problémy vyřešit.
Problematické řešení
Celá situace byla pokusem GM vytvořit svůj vlastní softwarový tým, který by zajistil lepší zážitek z palubní desky než CarPlay. Takový, který by mohl přímo ovládat a potenciálně na něm vydělávat místo spoléhání se na software společnosti Apple.
Apple byl hrozbou, že se stane „iOS vozidla“, řekl GM SVP pro strategii a inovace Alan Wexler. „Je to fyzické vozidlo, ale je to iPhone, který řídíte.“
GM bylo v pořádku, když CarPlay nabízel zábavu, ale zdráhal se záměru Applu ovládat více funkcí vozidla. Dosažení toho by znamenalo, že Apple měl větší kontrolu nad tím, jak může GM získávat digitální příjmy od svých zákazníků.
V konstrukci Ultifi vytvořil GM systém pro větší kontrolu nad vozidlem. Rozhraní, které poskytovalo údaje o rychlosti a ujetých kilometrech, řešilo výdrž baterie EV a dokonce i vnitřní osvětlení.
„Ve chvíli, kdy se rozhodnete balkanizovat a outsourcovat tyto kousky, nemůžete vytvářet takové zážitky,“ nabídl šéf skupiny pro software a služby GM Baris Cetinok. Cetinok dříve pracoval na iCloud a Wallet pro Apple.
Pro GM je software pro společnost potenciálním velkým výdělkem. Počítá s tím, že digitální služby by mohly do roku 2030 produkovat až 25 miliard dolarů ročně, které by raději měly, než aby je předávaly Applu.
Poté, co Apple předvedl budoucnost CarPlay, byly automobilové společnosti přitlačeny k akci, přičemž GM najímalo zaměstnance od technologických gigantů, aby vyrobili svůj vlastní systém.
Nebyla však připravena na počáteční problémy, kterým čelila, a to jak ze strany zákazníků, tak z obchodních recenzí.
Po zastavení prodeje Blazeru strávili manažeři GM týdny prací na diagnostice problémů a jejich odstranění.
Součástí problému byla potřeba GM mít pět různých skupin spravujících různé oblasti technologie vozidla. To se od té doby změnilo na centralizovaný kontrolní systém, aby se předešlo problémům.
I po vytvoření oprav byly distribuovány až v březnu. Spotřebitelé také uvedli, že aktualizace zahrnovaly pracovníky prodejců stahování softwaru na flash disky, což trvalo až osm hodin.
Naproti tomu aktualizace CarPlay od Apple jsou poměrně rychlé a jsou součástí aktualizací iOS.
Těžký prodej
Navzdory problémům je mrkev ve výši 25 miliard dolarů stále dostatečně atraktivní na to, aby GM pokračovala.
Marketingový ředitel Chevy Product Darin Gesse vysvětlil, že Ultifi bude obtížné prodat „hardcore uživatelům Apple“, ale funkce integrované do komponent nakonec zvítězí.
Část problému, na který Husy odkazuje, je naprostá popularita CarPlay.
V roce 2022 Apple uvedl, že 79 % amerických kupujících aut by zvažovalo nákup pouze aut, která jsou kompatibilní s CarPlay. Společnost Rivian také provedla podobný výzkum přibližně ve stejnou dobu a zjistila, že 70 % jejích zákazníků chce přístup CarPlay.
Rivian pracoval na tom, aby bylo jeho rozhraní užitečnější, jako například udělování písmenových známek nabíjecím stanicím pro elektromobily. Iniciativa pracovala na snížení tohoto čísla, přičemž pouze 30 % jejích zákazníků nyní chce CarPlay.
GM zdánlivě doufá, že stejným způsobem prolomí závislost zákazníků na CarPlay. To vše tím, že se software stane pro řidiče užitečnějším jeho hlubší integrací.
Ve vizi GM to znamená věci, jako je mapování systémů načítajících jiné datové body vozidla. Řidič se sice může zeptat na cestu, ale také dostane předpovědi kapacity baterie a trasy, která prochází kolem nabíjecích stanic.
To by bylo užitečné pro řidiče, spolu s dalšími funkcemi, které by mohly napomoci zážitku z jízdy nad rámec toho, co dokáže CarPlay. Ale GM má před sebou ještě dlouhou cestu, než se mu podaří závislost na CarPlay úplně prolomit.
Zdroj: appleinsider.com