
AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
Apple zkoumá, jak přidat gyroskopy do náhlavních souprav Apple AR a poskytovat nepřetržitou hmatovou zpětnou vazbu, která vás pohltí.
Virtuální realita vám může ukázat, cokoli se vám zlíbí, ale pokud také nic necítíte, existuje určitá hranice toho, jak pohlcující zážitek může být. To je důvod, proč získáte hry pro VR spojené například s běžeckými pásy.
A to je důvod, proč některá kina zatřesou vaším sedadlem v upřímně řečeno bezcenném pokusu, abyste měli pocit, že jste skutečně v automobilové honičce, kterou sledujete.
Nově udělený patent naznačuje, že Apple plánuje udělat alespoň malý posun směrem k používání haptiky, která by pomohla s AR zážitky. „Gyroskopický precesní motor pro nositelná zařízení“ je patent o téměř 30 000 slovech, který jde především odkazovat na jakékoli zařízení, které lze připojit „k části lidského těla“.
„Haptické motory jsou důležitým aspektem XR [Extended Reality, or AR/VR]protože předávají fyzické vjemy na tělo uživatele, což zvyšuje jeho pohlcující zážitek,“ říká Apple. „Typické haptické motory, které se nacházejí v chytrých telefonech a dalších mobilních zařízeních, však poskytují vibrace pouze podél jedné osy.“
Apple poznamenává, že je to „užitečné pro oznamovací aplikace“, ale poukazuje na to, že liché klepnutí není totéž jako druh „nepřetržitého točivého momentu nebo síly“, který by mohl mít displej namontovaný na hlavě (HMD).
Patent se však v konečném důsledku soustředí na HMD a konkrétně na poskytování formy haptické zpětné vazby pomocí „gyroskopického precesního motoru“. Rotující gyroskopy mohou poskytovat „nepřetržitý točivý moment/sílu na hlavu/krk uživatele nebo jinou část těla, která je synchronizována s vizuálním obsahem“.
Například to může umožnit HMD vytvořit „pocit tlaku vzduchové vlny (např. ze scény exploze)“ nebo „pocit odstředivé síly (např. hrbolatá jízda na horské dráze nebo automobilové závody).“
„Gyroskopický precesní motor lze namontovat nebo zabudovat do displeje namontovaného na hlavě (HMD),“ říká Apple, „nebo jiného nositelného zařízení, které poskytuje prostorové vedení v aplikacích VR a AR.“

Detail z patentu ukazující, jak by mohl gyroskopický precesní motor poskytovat 3D haptickou zpětnou vazbu
Tento odkaz na to, že existují „jiná nositelná zařízení“, nemusí být jen typickým popisem patentu, který má pokrýt veškeré možné využití jeho návrhů. Kromě herních příkladů Apple navrhuje další způsoby, jak by gyroskopický precesní engine mohl pomoci s AR – a ty musí vyžadovat více než náhlavní soupravu.
„[It can provide] cvičení hlavy/krku/ruky/zápěstí (např. poskytnutí protitahu vůči pohybu uživatele),“ pokračuje Apple, „ergo korekce (např. upozornění nebo vedení uživatele k nápravě špatného sezení nebo stání) a poskytování zpětné vazby reakční síly v aplikacích VR (např. boxování předmětu a pociťování reakční síly na ruce/zápěstí).“
Náhlavní soupravy společnosti Apple by tedy mohly být potenciálně dodávány například s chytrými rukavicemi (nebo boxerskými).
Kdy očekávat sluchátka Apple AR
Apple požádal o nespočet patentů týkajících se AR, ale i když je patent udělen, není jisté, zda bude technologie někdy použita. Naznačuje však, jakým směrem Apple u svých zařízení AR a VR uvažuje, i když to není pro jejich první generace.
Tyto první generace by mohly vstoupit do sériové výroby na začátku roku 2023, s uvedením na trh v dubnu. Tuto fámu podporuje analytik Ming-Chi Kuo, který své odhady zakládá na informacích z dodavatelského řetězce.
Předchozí zvěsti také tvrdily, že by mělo být spuštěno na začátku roku 2023, ale říkají, že Apple již pracuje na vylepšené verzi pro rok 2024. Není divu, že Apple by již pracoval na budoucích verzích dosud nevydaného produktu, ale v tomto případě se to tvrdí tam mohou být tři HMD určené pro různé cílové skupiny.
Zdroj: appleinsider.com