
AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
iPad byl při uvedení na trh zesměšňován, po celou dobu jej ohrožovali konkurenti, a přesto stále zůstává nejprodávanějším tabletem, jaký byl kdy vyroben, 13 let poté, co byl poprvé odeslán zákazníkům 3. dubna 2010.
Je snadné jmenovat alternativy k iPadu, můžete tu být celý den a vypisovat nesčetné množství tabletů Android. Ale je nemožné jmenovat byť jen jednoho skutečného konkurenta iPadu.
Neboť po všech těch letech od uvedení na trh a po všech konkurenčních zařízeních, která byla uvedena na trh po tomto okamžiku, neexistuje žádný tablet, který by se sám o sobě prodával natolik, aby mohl konkurovat iPadu. Jeho konkurencí je masa levnějších rivalů, kterou nelze ignorovat, přesto se žádný z nich k úspěchu iPadu nepřiblížil.
Nejbližší je jistě Microsoft Surface, ale pokud je to nejlepší a nejznámější soupeř, nezdá se, že by si počínal tak dobře.
Což Microsoftu muselo ublížit, protože než Apple vstoupil na trh 3. dubna 2010, měl Microsoft všechno. Šlo jen o to, že to byl velmi malý druh „všech“.
Přesto, dnes, když myslíte na tablet, máte na mysli iPad. Ale před rokem 2010, pokud vás vůbec napadlo přemýšlet o tabletech, byl to Microsoft, kterého jste si představili.
Rozdíl je v tom, že přestože Microsoft na tablety mnoho let tlačil, nikdo je nekupoval. Pak se zdálo, že jakmile bude k dispozici iPad od Apple, všichni si ho kupují.
Nejtemnější před úsvitem
Nastal krátký okamžik, kdy všichni věděli, že přichází tablet od Applu, ale Apple ještě neřekl ani slovo. Byl to krátký, fascinující a dokonce lahodný okamžik, kdy se soupeři snažili porazit Apple, aniž by věděli, na co skutečně míří.
Byli si jisti, že věděli, že zařízení Applu se bude jmenovat iSlate, a to samo o sobě stačilo ke změně odvětví. Sledujte, jak Steve Ballmer předstihuje Apple uvedením – nebo spíše jen příslibem budoucího uvedení – tohoto břidlicového PC a toho břidlicového PC a tohoto dalšího břidlicového PC.
Nyní jsme si na jméno iPad tak zvykli, že iSlate zní zvláštně. Ale v té době, Rychlá společnost spisovatelka Alissa Walker skvěle napíchla jméno iPad a to, jak to znělo jako tampon.
Její kousek byl nadepsán titulkem „Název iPadu společnosti Apple není první volbou pro ženy.
Netrvalo dlouho, než se název iPadu zdál normální, a tomu pomohlo i to, kolik Apple prodal. V červenci, méně než čtyři měsíce po vydání iPadu, Steve Ballmer řekl, že Apple „prodal více, než bych si přál, aby prodali“.
„Dnes je to jeden z hlavních problémů, na který myslím, hej, existuje kategorie – tablety,“ řekl investorům. „Apple odvedl zajímavou práci.“
Zajímavá práce
Bill Gates ve své knize „The Road Ahead“ z roku 1996 zpopularizoval myšlenku tabletového zařízení, alespoň tak daleko, jak se to komukoli podařilo před Applem. Pokud zakladatel Microsoftu nedokázal tuto myšlenku proměnit v ziskovou realitu, vyvstala vážná otázka, zda to někdo dokáže.
Možná to nebylo tím, že tablety před iPadem byly špatné, ale tím, že byly drahé a velké. Apple musel porazit nejen tyto problémy, ale také vnímání, které tyto problémy vytvořily.
To je důvod, proč ačkoli Apple uvedl iPad s 90minutovou prezentací, trvalo 8 minut a 40 sekund, než jsme poprvé slyšeli slovo „iPad“. Všechno tam nahoře byla opravdu chytře navržená prezentace, která nás přivedla na cestu k pocitu, že je nevyhnutelné, že Apple vyrobí tablet.
Steve Jobs popsal trh, umístil Apple jako jedinou společnost, která může v tomto prostoru něco udělat, a teprve poté představil iPad.
Uvedení na trh bylo v lednu 2010, zatímco iPad vyšel až v dubnu. To dalo dost času, aby kritici mohli argumentovat, že to bylo zklamání, že to byl nakonec jen iPhone s větší obrazovkou.
A ani ne o tolik větší. Na prvním držení originálního iPadu bylo překvapivé, jak malý byl.
Teď, když držím ten originál, je to objemné, je to těžké, ale stále je to malé. Ještě v roce 2010 by vám trvalo jen chvíli, abyste zapomněli na jeho velikost a prostě se ponořili do internetu ve vaší ruce.
Ale mnoho, mnoho kritiků na to nečekalo, nečekali, až zařízení skutečně použijí. Business Insider řekl, že iPad byl například „velký zívnutí“ a že Jobs „nedodal“ skvělé zařízení, které bylo předpovídáno.
Alespoň Business Insider čekal na odhalení. Infosvět byl proti iPadu ještě před tím a tvrdil, že zařízení se systémem Windows 7 jsou zjevně lepší než tento, v té době neexistující iPad.
A fejetonista John C Dvorak, nadšený clickbaitem, iPad okamžitě odepsal. „Jsem toho názoru a doufám, že toto zařízení bude vydáno pouze jako tržní test a zástupný symbol pro něco velkolepějšího v budoucnu,“ napsal.
Ne všechno se mění
Většina kritiky clickbaitů zmizela poté, co si lidé mohli skutečně koupit iPad, a zvláště když to udělalo tolik z nich, že se recenzenti začali znovu dívat. Stále existoval platný argument, že iPad byl přerostlý iPhone, ale jak aplikace specifické pro iPad neustále rostly, tato kritika také zmizela.
Víra, že místo iPadu by mělo nebo mělo nahradit něco jiného, nás však nikdy neopustila. Typický příklad přišel rok po uvedení iPadu, kdy BlackBerry oznámilo tablet s názvem Playbook, který měl samozřejmě iPad navždy porazit.
Nebo jste alespoň doufali, pokud provozujete společnost BlackBerry a také se nikdy nepodíváte z okna, abyste změřili trh. Marketing kampaně Playbook společnosti BlackBerry z dubna 2011 byl zaměřen výhradně na iPad, ale střelil se do nohy oběma hlavněmi.
„Jo,“ řekl nápis na billboardu. „Měl jsi počkat.“
Říkat svým zákazníkům, že byli idioti, když si koupili iPad, když mohli mít BlackBerry Playbook, kdyby jen chvíli počkali, se nezdá jako vítězný vzorec.
Ale ani o to nešlo. Problém byl v tom, že kdokoli na trhu s tabletem, který viděl tuto billboardovou reklamu, by ji jistě četl, že BlackBerry mělo počkat. Protože by mělo.
Šíleně BlackBerry spustilo tento tablet bez e-mailu. Na tomto zařízení nebylo možné odesílat ani přijímat e-maily a překvapivě to nějak nedokázalo přimět Apple, aby se vzdal iPadu.
iPad umírá
Pokud bylo BlackBerry jen jedním ze soupeřů, kteří to nedokázali rozsekat, a pokud dokonce Microsoftu trvalo roky, než vyrobil mírně úspěšný tablet, stále existuje jakési neustálé očekávání, že iPad selhává.
K pátému výročí iPadu AppleInsider uvedl, že jeho „ohromující úspěch zůstává nezpochybnitelný“, ale také poznamenal, že jeho prodeje klesají.
Po většinu svého života se očekávalo, že iPad selže nebo bude nahrazen, ale stále vládne trhu. Dělá to, i když její prodeje občas výrazně klesají, jako například v roce 2022, kdy byla zasažena omezeními dodávek
A iPady obvykle vydrží déle než jejich konkurenti, takže celkově mají lepší hodnotu, ale prodeje klesají, protože lidé nepotřebují upgradovat příliš často.
Vždy však existují důvody, proč upgradovat mimo iPad, který právě stárne. Po původním iPadu následovaly iterace jeho designu, pak například iPad Air a iPad mini.
První iPad Pro v roce 2015
V roce 2015 pak přišel iPad Pro a dnes si můžete vybrat ze šesti různých modelů.
To je daleko od doby, kdy existoval jeden iPad a nesčetné množství dalších zařízení, které mu konkurovaly. Ale nezdá se, že by Apple náhodně rozšířil řadu, jen aby viděl, co se drží, a místo toho vytvořil takovou, aby vyhovovala různým rozpočtům.
Apple je trvale opravdu dobrý v promýšlení toho, co uživatelé potřebují, a v promýšlení jednoduchých způsobů, jak tomu pomoci. Je to tato ustálená, hlubší myšlenka, která skutečně ukazuje rozdíl mezi iPadem a mnoha konkurenčními tablety.
Tito soupeři budou přicházet a odcházet a doufejme, že se brzy objeví silnější konkurent. Ale iPad prostě jde dál.
Zdroj: appleinsider.com