
Ad zprostředkovatel Google si ponechal šestinásobek částky peněz, kterou zaplatil každému vydavateli na světě dohromady za hostování reklam – a největší vydavatel v USA se kvůli tomu soudí.
Gannett, vydavatel více než 200 deníků, zažaloval Google a Alphabet u federálního soudu kvůli obvinění, že Google monopolizuje online reklamní trh svými nástroji a službami.
Gannett v úterý na Manhattanu obviňuje Google z protisoutěžního chování, kdy zakořeněná kontrola trhu poškozuje online publikace. „Google prováděl sofistikované, protisoutěžní a podvodné schéma již více než deset let,“ uvádí se v podání.
Psaní názoru pro USA dnes, CEO a předseda představenstva Gannett Mike Reed vysvětlil Gannettovo odůvodnění žaloby, která se soustředila na příjmy pocházející z online reklamy. Nebo přesněji, jak málo publikací ve skutečnosti dostávají.
Poukazuje na vzkvétající online reklamní průmysl, který se stal obchodem s hodnotou 200 miliard dolarů, což je osmkrát větší velikost než v roce 2009. Reid však trvá na tom, že příjmy vydavatele z reklamy „výrazně poklesly“ kvůli praktikám Google.
„Google jako prostředník monopolizoval trhy pro důležité softwarové a technologické produkty, které vydavatelé a inzerenti používají k nákupu a prodeji reklamního prostoru.“ Reid také říká, že Google kontroluje 90 % trhu „reklamních serverů vydavatelů“ pro nabízení reklamního prostoru k prodeji, 60 % trhu „výměny reklam“, který zpracovává nabídky inzerentů o prostor, a že 60 % všech kupujících reklamy pochází od společnosti Google. první místo.
Reid tvrdí, že „zjevně bolestivým výsledkem je, že Google nespravedlivě kontroluje a manipuluje všechny strany každé online reklamní transakce“.
„V roce 2022 společnost Google vydělala více než 30 miliard dolarů z prodeje reklamního prostoru na webových stránkách vydavatelů,“ řekl Reid. „To byl šestinásobek příjmů z digitální reklamy všech zpravodajských publikací v USA dohromady. Na fungujícím trhu by nikdo nečekal, že prostředník vydělá víc než tvůrce obsahu.“
Žaloba podrobně popisuje „více než tucet výrazně protisoutěžních a klamavých činů ze strany společnosti Google“, přičemž jádrem případu je zneužití společnosti Google ohledně monopolu reklamních serverů ke ztížení fungování konkurenčních burz.
„Digitální reklama je mízou online ekonomiky. Bez volné a spravedlivé soutěže o digitální reklamní prostor nemohou vydavatelé investovat do svých redakcí a obsahu a čtenáři nemohou získat důvěryhodné zprávy za nízkou cenu nebo zdarma,“ uzavírá generální ředitel.
Žaloba je nejnovějším opatřením proti společnosti Google kvůli jejím zásadám a aktivitám v oblasti reklamního trhu.
V lednu americké ministerstvo spravedlnosti a osm států zažalovalo Google kvůli obvinění ze zneužívání „monopolní moci“ nad jeho reklamními nástroji. Opět se objevují stížnosti, že majitelé webových stránek nemohou používat konkurenční služby kvůli dominanci Googlu.
V březnu vydavatelé ve Spojeném království podali žalobu na Google ve výši 4,2 miliardy dolarů, která sama následovala po žalobě proti Google v listopadu 2022, za 16,9 miliardy dolarů.
V červnu Evropská komise doporučila rozbít Google po dvouletém vyšetřování jeho reklamního byznysu.
Zdroj: appleinsider.com