
AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
Chrome je dokonale funkční webový prohlížeč, ale on a další služby Google klamavě zakrývají jejich neuvěřitelně hluboké postupy sběru dat a monetizace před uživateli. Zde je návod.
Apple neuvěřitelně tvrdě pracuje na ochraně soukromí svých uživatelů na internetu. Zejména prostřednictvím webového prohlížeče Safari, programu Mail, softwaru Gatekeeper a mnoha dalších funkcí.
Většina uživatelů si to uvědomuje, oceňuje to a tato filozofie mohla být významným faktorem při výběru používání produktů Apple.
Pohled společnosti Apple na soukromí uživatelů je založen na jednoduchém konceptu, který vyjádřil generální ředitel Tim Cook, že soukromí uživatelů je základním právem. „Pokud přijmeme jako normální a nevyhnutelné, že vše v našich životech lze shromáždit a prodat, pak ztratíme mnohem víc než jen data. Ztratíme svobodu být lidmi.“
Opakovaně volal po USA a dalších zemích, aby zakotvily soukromí dat uživatelů do zákona, a to na základě modelu zavedeného v Evropě podle obecného zákona o ochraně osobních údajů.
Jednou z mnoha výhod ochrany soukromí společnosti Apple je mnohem, mnohem nižší šance, že se stane obětí skutečného škodlivého softwaru. Počítačové viry, v definovaném smyslu tohoto termínu, jsou pro produkty Apple téměř neznámé.
Jako riziko však existuje „obtěžující software“ a dokonce i malware – od alarmujících (ale podvodných) varování na webových stránkách až po klamavé stahování softwaru, které se pokouší obejít zabezpečení společnosti Apple.
Kromě softwaru Gatekeeper společnosti Apple, který obecně chrání integritu nainstalovaných aplikací a macOS, jsou webový prohlížeč Safari a program Mail společnosti Apple vytvořeny s ohledem na soukromí, protože online komunikace je hlavním vektorem útoku pro shromažďování dat a škodlivé pokusy.
Sebesabotáž
Kupodivu se však mnoho uživatelů počítačů Mac stále rozhodlo většinu těchto snah porazit, když se rozhodnou spustit prohlížeč Chrome od Googlu namísto výchozího Safari nebo jiných prohlížečů zaměřených na soukromí. Přestože Chrome pro Mac musí dodržovat některá pravidla ochrany osobních údajů společnosti Apple, díky nimž je o něco lepší než verze Chrome pro jiné platformy, stále je nejlépe charakterizovat jako těžař dat převlečený za webový prohlížeč.
Mnohé z toho bylo podrobně popsáno ve webovém komiksu nazvaném ContraChrome, který vytvořil právě muž, kterého si Google najala, aby svým zaměstnancům při prvním vytvoření prohlížeče Chrome v roce 2008 ukázal sílu tohoto programu, Scott McCloud. Jako pracující umělec byl McCloud tehdy za tuto práci šťastný – ale od té doby se rozhodl aktualizovat návštěvníky, aby přesněji odráželi, jak Chrome funguje nyní.
Většina uživatelů samozřejmě chápe, že pokud navštívíte téměř jakoukoli webovou stránku, tato stránka o vás shromažďuje některé obecné údaje, a to především pro statistické účely nebo reklamní účely. To je důvod, proč je obsah většiny webů volně přístupný, jako je tento.
Vzhledem k tomu, že Google je předním motorem pro webovou reklamu, údaje shromážděné od návštěvníků shromažďuje Google a používá je k prodeji cílené reklamy. Když uživatelé uvidí reklamy, zejména když na ně kliknou, web, který jste navštívili, získá malou část výnosů a vaše oblíbené weby zůstanou zachovány – např. AppleInsider – v provozu.
Tak funguje komerční web a je to implicitní společenská smlouva mezi webem a jeho návštěvníky. Uživatelé souhlasí se zobrazováním reklam výměnou za bezplatný přístup k tomu, co web publikuje.
Mnohem méně uživatelů však chápe, že Chrome a tyto reklamy umístěné na Googlu – nebo stránky sociálních médií, jako je Facebook, TikTok a Twitter – o vás často nadále shromažďují údaje, když procházíte web a opouštíte poslední místo, kam jste narazili. cookie. Tato praxe je známá jako sledování webu mezi weby.
Safari a některé další prohlížeče mají možnost toto sledování zablokovat. Chrome jako produkt Google umožňuje sledování ve výchozím nastavení.
Verze Chrome pro Mac nabízí sledování blokování, pokud jej vyvoláte. Ale stejně jako u svého nechvalně známého klamavého „anonymního režimu“ Google z tohoto osvobozuje sebe a své reklamní partnery a dělá z toho legraci.
Naštěstí Apple dává uživatelům možnost tuto formu kybernetického stalkingu vypnout
Jak vás Chrome a Google zpeněžují
McCloudův webový komiks graficky ilustruje, jak Google vydělává čtvrt bilionu dolarů nebo více ročně tím, že rozdává bezplatný software a služby a působí jako přední online reklamní agentura. Začíná vyhledávacím panelem v prohlížeči Chrome, interně označovaným jako „Omnibox“, protože uchovává, odesílá zpět a ukládá naprosto vše, co je do něj zadáno.
Můžete si být jisti, že vyhledávací pole hlavního webu Google, vyhledávání na Chromeboocích a různé funkce systému Android se také účastní této praxe. Od IP adresy přes historii nákupů až po videa, která sledujete – a jak dlouho – to vše a mnohem více je shromážděno v profilu každého uživatele.
Abychom byli spravedliví, uživatelé se mohou snažit vypnout co nejvíce těchto funkcí narušujících soukromí, ale nemůžete je vypnout všechny, protože jde o obchodní model společnosti Google a raison d’etre Chrome.
Ještě důležitější je, že drtivá většina uživatelů by vůbec neměla nejmenší tušení, jak některé z této sbírky vypnout.
Nyní vložte data shromážděná o vás od Googlu jiný produkty a služby – Gmail, YouTube, Kalendář Google, Fotky Google, Disk Google, informace o poloze, které poskytujete Mapám Google, vše, co bylo řečeno Asistentovi Google atd. Je to všechno spousta náhodných bitů, dokud to není porovnáno a zpracováno – a objeví se vzory, které Google využívá.
Lze tvrdit, že manipulace s chováním a dokonce i jeho modifikace byly cílem reklamy odjakživa. Nicméně supervýkonná schopnost Google shromažďovat data a vyvozovat z nich závěry už není jen pro inzerenty.
Stále častěji tato data prodává politickým subjektům, cizím zemím, stínovým organizacím a komukoli, kdo má zájem buď prodávat, vyšetřovat nebo manipulovat členům veřejnosti.
Google nabízí kromě vyhledávání mnoho aplikací a online služeb.
Vestavěné ochrany společnosti Apple pro dobu, kdy jste online
Všechny tyto praktiky jsou něco, do čeho se Safari – a další prohlížeče zaměřené na ochranu soukromí, jako je Firefox a DuckDuckGo – jednoduše nezapojují. Používání vestavěných aplikací společnosti Apple a/nebo rozsáhlého trhu podobně smýšlejících aplikací třetích stran může výrazně snížit data společnosti Google. -shromažďuje se na vás – nebo alespoň utváří to, co vy dělat chcete, aby o vás inzerenti věděli.
Safari má řadu funkcí, které zabraňují shromažďování nechtěných dat při procházení webu, a také brání třetím stranám v přístupu k datům, která Apple musí shromažďovat nebo ukládat na vašem zařízení, jako je váš věk a poloha. Blokuje weby před sledováním webu a poskytuje vám zprávu o ochraně osobních údajů, která ukazuje, kolik sledování bylo zablokováno a odkud.
V prohlížeči Safari je něco, co Chrome nemá: okno soukromého prohlížení, které je ve skutečnosti zcela soukromé. V Safari se v soukromém prohlížení neukládají ani nesdílejí žádné informace o vyhledávání nebo webových stránkách, takže práce provedená v tomto režimu se nezobrazuje ve vaší historii Safari a nemůže ji vidět nikdo jiný – ani Apple.
Safari také nabízí účinné blokování vyskakovacích oken, ale můžete z něj vyjmout vybrané weby, pokud potřebují legitimně použít vyskakovací okno k vašemu přihlášení nebo z jiných důvodů. K dispozici je také vestavěný správce šifrovaných hesel, který může zkontrolovat, zda vaše hesla nebyla prolomena nebo nejsou bezpečná.
Funkce ochrany osobních údajů společnosti Apple jsou zabudovány do všech jejích hardwarových produktů.
Při pohledu do budoucnosti Apple spolupracoval s ostatními – včetně Googlu a Microsoftu – na podpoře nové technologie zvané přístupové klíče. To nakonec nahradí hesla biometrickými údaji a dalšími bezpečnými způsoby přihlašování na online stránky, uživatelé si nebudou nic pamatovat a hackeři nebudou nic, co by mohli ukrást – ať už z vašeho počítače, nebo z kompromitujících webů.
Vše, co říká, že Safari má jeden háček, který jeho konkurenti mimo Chrome nemají: Google platí Applu miliardy ročně za to, aby jeho vyhledávač byl v Safari výchozí. Je však snadné to změnit na výchozí vyhledávání více zaměřené na soukromí – a měli byste.
Nedávno jsme psali o některých z nejlepších alternativních vyhledávačů a mnohé z nich lze použít jako výchozí. Můžete také použít preferovaný vyhledávač jako domovskou stránku nebo záložku, pokud požadovaný vyhledávač není mezi výchozími možnostmi.
Reklama, která ohrožuje soukromí, nežije jen na webových stránkách – mnoho z nich přichází prostřednictvím e-mailu. Opět platí, že funkce společnosti Apple v programu Apple Mail fungují na ochraně vašeho soukromí i tam.
Jednou z největších a nedávných změn v Mailu byla možnost ochrany soukromí pošty, kterou najdete v nastavení Mailu. To skryje vaši IP adresu a umístění, načte grafiku, která by se normálně shromáždila tam, kde jste za proxy serverem, a zablokuje e-mail, aby neoznámil odesílateli, že jste jej otevřeli.
Pokud jste odběratelem iCloud+, můžete také použít funkci Skrýt můj e-mail. To je pro případy, kdy potřebujete komunikovat e-mailem s daným subjektem, ale je nepravděpodobné, že se jedná o dlouhodobý vztah – jako je rezervace hotelu nebo newsletter.
Vytvoří falešnou e-mailovou adresu, která se použije při korespondenci, která bude přesměrována na vaši skutečnou e-mailovou adresu, čímž zabrání druhé straně, aby se dozvěděla váš skutečný e-mail. Můžete jich vytvořit tolik, kolik chcete, a jednoduše je smazat, jakmile poslouží svému účelu – dokonce si můžete poznamenat, se kterými entitami jste použili kterou falešnou e-mailovou adresu.
Samozřejmě je těžké až nemožné plně využívat web a další online komunikaci s úplným soukromím. Zejména Apple se snažil uživatelům na všech úrovních usnadnit omezení nadměrného shromažďování dat, o kterém většinou nevědí a obecně s ním vědomě souhlasí.
Používání vestavěných ochran a aplikací společnosti Apple spolu s dalšími aplikacemi a vyhledávači, které mají zásady neinvazivních dat, je dobrým začátkem pro každou úroveň uživatele společnosti Apple. Doporučujeme také minimalizovat používání produktů a služeb Google a používat VPN pokaždé, když používáte veřejné sítě Wi-Fi, abyste nejen chránili své soukromí, ale také zvýšili své online zabezpečení.
Zdroj: appleinsider.com