
AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
Žurnalistika byla téměř zničena tím, že Google a Facebook kradly zprávy – a nemělo by jim být dovoleno používat hrozby, aby unikli regulaci požadující, aby platili za zisk z toho.
Kanadští zákonodárci diskutují o tom, zda zpoplatnit online platformy za zprávy, které zveřejňují, ale Meta říká, že to nezaplatí ani cent – a Google se již snaží zprávy v zemi pouze blokovat.
V obou případech se tyto společnosti dokázaly dostat tak daleko, aniž by platily za to, co používají. Facebook v roce 2019 udělal přehlídku podepisování dohod na novinky s vydavateli, ale poté tak změnil svůj algoritmus doporučení, že jen málo uživatelů vůbec vědělo, že existuje sekce zpráv.
V důsledku toho byla Meta schopna říci, že zprávy na Facebooku čte jen málo uživatelů, a proto „nemá smysl přehnaně investovat do oblastí, které nejsou v souladu s preferencemi uživatelů“. Nebylo to přeinvestování, šlo o splacení toho, co bylo dlužno.
Meta nyní v Kanadě argumentuje tím, že když na zprávách nevydělává téměř nic, neměla by platit – a že platit nebude.
Jen Meta opravdu ví, co vydělává na zprávách, ale kdyby to bylo opravdu tak málo, protože to čte tak málo uživatelů, poplatky vydavatelům by nebyly moc. Vyhrožování zastavením zpráv v Kanadě spíše naznačuje, že je za tím víc.
A existuje, jen ne nutně v dolarech a centech. Facebook je závislý na obsahu sdíleném uživateli a interakci. Zahrnuje zprávy pro posílení provozu, ale také nahrazuje jiné zdroje zpráv.
Facebook a také Google se staly všudypřítomnými platformami, na které se lidé obracejí se zprávami.
V jednom pekelném obchodním tahu byly Facebook a Google poháněny právě těmi zprávami, které použili ke zničení jiných zpravodajských zdrojů. Inzerenti by přešli na Google, jen aby oslovili více lidí, ale Google byl také schopen podcenit jakoukoli publikaci, aby zajistil podnikání.
Zároveň Facebook strávil své rané roky přesvědčováním zpravodajských publikací, že video není jen budoucnost, ale je to jejich jediná cesta k přežití. Facebook věděl, že jeho data to nepodporují, ale tváří v tvář radám od tak velké firmy se zpravodajské publikace přeorientovaly na video.
Publikace byly natočeny na základě úmyslné lži z domu, který postavil Zuckerberg, a nemohly se vrátit zpět, když se ukázalo, že je to katastrofa.
Jako přímý důsledek akcí Facebooku s videem, kroků Google s reklamou a kombinací všech jejich snah ovládnout máme nyní ve Státech mnohem méně novin.
A ty, které zůstaly, jsou většinou ve vlastnictví masivních konglomerátů, které se nezajímají o to, co se děje, na místní úrovni. Většinou je to ale bod na další den.
Existuje argument, že si Meta a Google nakonec střelily do nohy, protože nyní je k odběru méně zpravodajských publikací a protože reklama přestala stoupat. A to ani nezahrnujeme, jak se psaní pro Google stává důležitějším než psaní pro lidi – alespoň ne dnes.
Každopádně, kdyby se střelili do nohy, je to nepatrné ve srovnání s masivním vedlejším poškozením, které nebude nikdy opraveno.
Nevypadá to, že by se některá ze společností dobrovolně ani pokusila problémy vyřešit. Nyní to řekl mluvčí Meta Reuters že společnost nesouhlasí s tím, o čem se v Kanadě diskutuje.
„Legislativní rámec, který nás nutí platit za odkazy nebo obsah, který nezveřejňujeme a který není důvodem, proč drtivá většina lidí používá naše platformy, není udržitelný ani funkční,“ uvedl mluvčí.
„Všechno, co po Facebooku žádáme, je vyjednat férové dohody se zpravodajskými kanály, když budou profitovat ze své práce,“ řekl kanadský ministr dědictví Pablo Rodriguez. „Toto je součást neuspokojivého trendu tohoto týdne, že techničtí giganti raději stahují novinky, než aby zaplatili svůj spravedlivý podíl.“
Už jsme tu byli
Situace v Kanadě vypadá podobně jako v roce 2021, kdy se australská vláda snažila zasáhnout. Facebook nejenže pohrozil odstraněním zpráv, ale také tak učinil.
Náhle, doslova přes noc, vlády, zpravodajské weby a dokonce i charitativní organizace viděly, jak jejich zpravodajské příspěvky mizí. Australská vláda udělala výjimky pro Facebook a Facebook stránky obnovil.
Austrálie to ve skutečnosti nazvala vítězstvím nad Metou, kde to Facebook formuloval trochu jinak. Podle Facebooku byly problémy s Austrálií „vyjasněny“.
„Dospěli jsme k dohodě, která nám umožní podporovat vydavatele, pro které se rozhodneme, včetně malých a místních vydavatelů,“ řekl Campbell Brown, viceprezident globálních zpravodajských partnerství na Facebooku.
„Do budoucna vláda objasnila, že si ponecháme možnost rozhodovat, zda se zprávy objeví na Facebooku,“ pokračoval Brown, „takže nebudeme automaticky předmětem nuceného vyjednávání.“
Stejně jako po dohodách s vydavateli z roku 2019 následovaly algoritmy Facebooku snižující viditelnost zpráv, australské předpisy neměly žádný přímý účinek. Podle Kabelovéi když měli alespoň nepřímý, ale významný.
Google pravděpodobně zaplatil za toto znamení, může také zaplatit za zprávy, které používá
Facebook údajně vyjednal dohody s 11 vydavateli zpráv po změnách v australském právu. Žádné z těchto jednání se však neřídilo novými postupy země a všechna jsou tajná.
Není tedy známo, kolik může Facebook platit, a není ani vzdáleně známo, zda Meta opět pracuje na skrývání zpráv, aby podkopala jeho hodnotu.
Pokud něco, o Googlu se toho ví méně. Reuters říká, že experimentuje s novinkami v Kanadě, ale nic neřekl. Meta byla docela otevřená ohledně toho, co udělá, pokud země projde zvažovanými předpisy.
Je příznačné, že Meta již nevytáhla zpravodajské stránky, jako to udělala v Austrálii, a místo toho zůstává. Možná to znamená, že se dozvědělo, že jejich vytažení má finanční dopad, a jen doufá, že jeho hrozba odstranění bude stačit.
Pokud existuje nějaká otázka, co udělají Meta, Facebook a Google, není vůbec žádná otázka, co by měli dělat. Není otázka, co měli vždycky dělat.
Když použijete něčí práci, zaplatíte mu. A je to.
Neexistuje žádná možnost říct, že nezaplatíte, protože nevyděláváte moc peněz na něčí práci. To je jako říct, že byste neměli být zatčeni, protože každý den někomu ukradnete jen trochu.
Zdroj: appleinsider.com