Očekává se, že Apple představí svůj vlastní VR headset v roce 2023

AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
Nové technologie přicházejí v náhlavních soupravách pro virtuální realitu a termíny se šíří, jako by každý už věděl, co to je. Zde je většina pojmů, které slyšíte, a co znamenají
Zvěsti naznačují, že Apple VR bude mít 4K displej pro každé oko, výkonný procesor řady M a rozsáhlé funkce pro sledování uživatelů. Ve své první iteraci by to mohlo stát až 2 000 $.
Následující termíny platí pro trh s náhlavními soupravami obecně a byly alespoň částečně použity k popisu nadcházejících funkcí náhlavních souprav Apple. Tyto termíny jsou lehce technické, ale na první pohled nejsou samozřejmé.
Všechny termíny jsou seřazeny abecedně. Postupně budeme přidávat nové termíny.
Co je to rozšířená realita?
Rozšířená realita neboli AR označuje softwarové překrytí, které je nezávislé na reálném světě. Spotřebitelé poprvé ochutnali produkty AR prostřednictvím věcí, jako je Nintendo 3DS, PS Vita a Google Glass.

Rozšířená realita umísťuje digitální objekty jako překrytí skutečného světa
Apple tvrdě prosazoval, aby se rozšířená realita stala nedílnou součástí jeho operačních systémů. Z velké části se to však neposunulo dále než jako zajímavý trik na párty.
Uživatelé dnes mohou na svém iPhonu nebo iPadu využívat rozšířenou realitu pro různé herní zážitky nebo umělecké instalace. Apple dokonce přidal režim AR směr do Apple Maps, i když je omezený a vyžaduje, aby uživatel držel svůj iPhone ve vzduchu, aby mohl zobrazit informace.
Rozšířená realita se liší od smíšené reality, která využívá informace ze skutečného světa k vytváření 3D překryvů. AR je pasivnější, což znamená, že bude vypadat spíše jako head-up displej, nikoli plně vykreslená videohra.
Například „Pokemon Go“ použije LiDAR zařízení k nalezení rovného povrchu a umístí tam Pokémona, se kterým bude komunikovat. Nemění to, jaký druh prostředí je zobrazen na displeji – software pouze přidává tvora bez ohledu na to, co ho obklopuje.
Očekává se, že Apple bude ve svém prvním headsetu pro virtuální realitu používat rozšířenou realitu v omezené míře. Může umožnit průchod obrazu v reálném světě, který uživatelům pomůže nastavit, spíše než nabízet plné zážitky AR.
Co je sledování očí?
Sledování očí využívá přesný pohyb očí uživatele k animaci avatara nebo ovládání pohybů. To se liší od foveated rendering nebo zorného pole.
Například náhlavní soupravu VR se sledováním očí lze použít k animaci očí avatara ve virtuální zasedací místnosti. Umožňuje realističtější zobrazení emocí uživatele nebo směru pohledu.
To je také užitečné pro posouzení, když se uživatel snaží vidět mimo své zorné pole, aniž by otočil hlavu. Prostředí VR se může upravit tak, aby zobrazovalo tuto oblast nebo procházelo nabídkou s minimální interakcí uživatele.
Co je to zorné pole?
Zorné pole je oblast viditelná před očima uživatele díky dostupné ploše obrazovky. Náhlavní soupravy VR mají obecně nastavené zorné pole, které je velmi široké, takže uživatelé mají pocit, že jsou „uvnitř“ prostředí, spíše než aby sledovali obrazovku.
Vzhledem k tomu, že obrazovky VR jsou tak blízko u oka uživatele, jsou schopny pojmout celý rozsah vidění. Stále se však jedná o fyzické objekty, které se nepohybují, takže uživatel může stále vnímat okraj obrazovky VR, pokud jej hledá.
Obecně platí, že uživatelé budou používat pouze malou plochu obrazovky přímo před očima, přičemž na okrajích bude méně detailní vykreslování.
Co je foveated rendering?
Foveated rendering umožňuje náhlavní soupravě VR ovládat, co se vykresluje na základě toho, kam se uživatel dívá. To se liší od sledování očí, protože informace se používají k ovládání vykreslování prostředí, nikoli vykreslování avatarů.

Foveated rendering dělá objekty podrobnějšími podle toho, kam se uživatel dívá
Namísto vykreslování scény s přesnou pixelově dokonalou přesností na celém displeji VR zajišťuje foveated rendering plně vykreslení pouze oblasti před očima, aby se šetřil výpočetní výkon.
Pokročilé algoritmy určují, kam by se uživatel mohl podívat vedle, aby připravil další oblasti na pokročilejší vykreslování. To by mělo vést k bezproblémovému zážitku, i když velmi závisí na výpočetním výkonu náhlavní soupravy.
Co je to sledování rukou a těla?
Sledování rukou a těla je samozřejmé, i když způsob jeho provádění se u jednotlivých sluchátek liší. Dřívější náhlavní soupravy VR se při sledování pohybu uživatele spoléhaly na barevné LED diody nebo více kamer v místnosti. To však pokročilo k umístění senzorů přímo do headsetu.

Ruční sledování pomocí HoloLens
Očekává se, že VR headset společnosti Apple bude fungovat nezávisle na jiných produktech, takže bude pravděpodobně sledovat pohyby uživatele bez pokročilého externího fotoaparátu. Místo toho bude náhlavní souprava moci vidět uživatele prostřednictvím kamer nebo jiných senzorů, jako je LiDAR.
Gyroskopy lze také použít ke sledování polohy hlavy uživatele a LiDAR směřující směrem ven může mapovat bezprostřední oblast v místnosti, aby se zabránilo kolizi s předměty.
Ovladače jsou také užitečné pro sledování rukou uživatele. Zvěsti nejsou jasné, zda Apple vyvine VR ovladač nebo ne. Společnost si může být jistá schopností svých náhlavních souprav sledovat ruce bez nich.
Co je to haptická zpětná vazba?
Haptická zpětná vazba označuje schopnost zařízení reagovat na softwarové interakce fyzickou odezvou. V zásadě si vzpomeňte na vibrační motory v ovladači, které vám sdělí, kdy byla postava ve hře poškozena.
Apple využívá hmatovou odezvu v iPhonu k simulaci stisku kláves nebo jiných funkcí. Při správné implementaci si uživatel všimne haptické zpětné vazby jako součásti interakce, ale odpojí ji od vibračního motoru.
Náhlavní souprava VR by mohla využít haptické zpětné vazby k upozornění uživatele na blížící se kolizi s objektem, nebo by mohl software využít k simulaci částí hry. Například hmatová zpětná vazba může uživateli říct, že za ním něco je.
Haptika je také užitečná v ovladačích VR. Ovladač může vibrovat, aby naznačil, že se jejich meč ve hře srazil s předmětem, nebo možná zvýraznil položku nabídky virtuálním ukazatelem.
Co je LiDAR?
LiDAR neboli směr a rozsah světla je senzor používaný k vytváření 3D reprezentací fyzického prostředí pro software. Na iPhonu nebo iPadu Pro byly senzory LiDAR obecně používány k rychlému nalezení plochých povrchů pro zážitky s rozšířenou realitou.

LiDAR dokáže určit, co je ve 3D prostředí, a přebudovat to v softwaru
V náhlavní soupravě VR lze LiDAR použít k mapování místnosti, takže software ví, kde jsou objekty. Tyto informace mohou být použity k tomu, aby se uživatel při používání náhlavní soupravy vyhnul kolizím.
Pokročilejší aplikace LiDAR by mohly poskytovat informace v reálném čase, takže lze vykreslit zážitek ze smíšené reality. Nebo lze senzory použít ke sledování rukou nebo těla uživatele při jejich pohybu.
Co je smíšená realita?
Smíšená realita je pokročilejší technologie, která kombinuje skutečný svět se softwarem v náhlavní soupravě VR. Uživatelé by stále byli ve zcela uzavřeném prostředí virtuální reality, ale objekty reálného světa by byly v reálném čase reprezentovány virtuálními.

HoloLens zobrazující hodnoty točivého momentu šroubů na motocyklu
Pokud je rozšířená realita pouze softwarem překrytým skutečným světem, smíšená realita je software, který je vědomý skutečného světa. Například smíšená realita by viděla motocykl, na kterém pracujete, a poukázala by přesně na to, jaké díly upravujete v reálném čase, oproti rozšířené realitě, která pouze překrývá seznam kroků.
Liší se také od virtuální reality, protože zážitky ve VR si vůbec neuvědomují vnější svět. Jste umístěni do předrenderovaného světa pro VR a v rámci zážitku nevidíte svět kolem sebe.
Smíšená realita vyžaduje mnohem větší výpočetní výkon než rozšířená realita nebo virtuální realita, protože využívá obě technologie v reálném čase. Představte si, že ve virtuální realitě převedete svůj domov na džungli, ale každý kus nábytku je v simulaci reprezentován stromem nebo keřem. Vyvrcholení technologií AR a VR.
Co je prostorový zvuk?
Prostorový zvuk je značková implementace směrového zvuku společnosti Apple, která zohledňuje původ zvuku, vzdálenost a směr v 3D prostoru. Takže hudba nebo média využívající prostorového zvuku budou znít, jako by přicházely ze všech stran, nejen před vámi.

Prostorový zvuk se sledováním hlavy umožňuje uživatelům pohybovat se ve 3D zvukových prostorech
Apple používá stávající zvukové formáty Dolby k obnovení zvuku ve 3D prostoru. Prostorový zvuk se liší od standardních stop Dolby Atmos, například kvůli tomu, jak Apple zpracovává soubory. Může používat gyroskopy zařízení a nechat uživatele „pohybovat se“ 3D zvukovým prostorem se sledováním hlavy.
Prostorový zvuk bude pravděpodobně hrát klíčovou roli ve virtuální realitě. Moderní sluchátka Apple jako AirPods Pro 2 a AirPods Max mohou tento formát využít, i když není jasné, jak Apple bude řešit zvuk ve VR, pokud uživatel nemá AirPods.
Co je virtuální realita?
Virtuální realita neboli VR je zcela zapouzdřující softwarový zážitek, který nebere v úvahu skutečný svět, ani není skutečný svět při používání viditelný. Náhlavní souprava zcela zakrývá výhled uživatele, protože software se zobrazuje na displejích, které jsou palce od očí uživatele.
Software je zobrazen v předrenderovaném stavu, který si jen matně uvědomuje polohu uživatele. Senzory na náhlavní soupravě mohou pomoci upozornit uživatele na potenciální kolizi s objekty v reálném světě, ale zážitek z VR tím není ovlivněn.
Virtuální realita se od rozšířené liší tím, že zcela přebírá uživatelovu vizi, spíše než aby překrývala informace o reálném světě. Virtuální realita se stává smíšenou realitou, pokud je náhlavní souprava schopna vytvářet softwarové rendery v reálném světě a zároveň zohledňovat okolní objekty.
Co je xrOS nebo RealityOS?
Proslýchá se, že Apple pracuje na operačním systému, který je stavěný pro rozšířenou realitu a virtuální realitu. Byl by použit ve své první VR headsetu a byl označován jako RealityOS nebo xrOS.

Očekává se, že náhlavní souprava pro VR od Applu poběží xrOS
Operační systém pravděpodobně převezme aspekty jiného softwaru společnosti Apple, takže uživatelé jsou okamžitě obeznámeni s tím, jak pracovat se softwarem a nabídkami. Apple již tlačí vývojáře, aby vytvářeli zážitky AR, takže krok k VR bude pravděpodobně malý.
Zatímco v iOS od Apple stále existují náznaky RealityOS, očekává se, že konečný název bude xrOS, což znamená „operační systém s rozšířenou realitou“. Jediný operační systém pro AR a VR by mohl překlenout propast od Apple VR headsetu k budoucí sadě AR brýlí, které byly nazvány „Apple Glass“.
Zdroj: appleinsider.com