App Store je výkonný digitální ekosystém.

AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
App Store má obrovský dosah a umožňuje vývojářům přístup k miliardám uživatelů. Existuje však zmatek v tom, kolik Apple účtuje – a za co.
30% poplatek za nákupy v App Store je často kritizován, protože je to také jediný způsob, jak většina aplikací může přijímat platby na zařízeních Apple. Na co přesně se tedy poplatek Applu vztahuje a na co nikoli?
Poplatky za App Store
Na iOS, iPadOS, watchOS a macOS App Store účtuje Apple 30% poplatek za aplikace a nákupy v aplikaci. Poplatek se však nevztahuje na bezplatné aplikace.
Předplatné je účtováno ve výši 30 % za první rok, která pak v dalších letech klesá na 15 %.
Vývojáři se také mohou přihlásit do programu App Store Small Business. V rámci tohoto schématu, pokud vaše firma vydělá 1 milion $ nebo méně za rok, máte nárok na snížení poplatku na 15 %.
Jakmile vaše příjmy z podnikání v daném roce překročí tuto hranici, bude po zbytek roku platit standardní 30% sazba. Pokud však váš příjem klesne pod 1 milion USD, můžete se do programu v následujícím roce znovu kvalifikovat.
Věci, na které se poplatky App Store nevztahují
Poplatky App Store se vztahují pouze na digitální zboží a služby, takže nezahrnují fyzické zboží, jako je objednávka v aplikaci Amazon, jídlo z dodávek DoorDash a hmatatelné služby, jako je jízda Uberem.
Existují však některá zajímavá specifika. Jak už to tak bývá, ďábel je v detailech, ale také spása… pokud budete mít štěstí.
Je to proto, že Apple v průběhu let udělal řadu ústupků, ať už z vlastní vůle, nebo z právního donucení.
Výjimky a protivýjimky
Placené podpory příspěvků na sociálních sítích zahrnují poplatek za nákup v aplikaci, ale aplikace určené výhradně k nákupu a správě reklamních kampaní ne.
Kromě toho jsou od poplatků App Store za tento obsah osvobozeny také „čtenářské“ aplikace – ty, které se používají ke konzumaci dříve zakoupeného obsahu, jako jsou zprávy, knihy, hudba a video.
Podivný případ se týká aplikací pro streamování her, jako je Stadia od Googlu a Xbox Cloud Gaming od Microsoftu. Technicky jsou povoleny v App Store, aniž by za předplatné bylo zpoplatněno, ale existuje několik obtížných obručí, kterými byste museli proskočit.
Tím hlavním je ustanovení Applu, že „každá streamovaná hra musí být odeslána do App Store jako samostatná aplikace, aby měla produktovou stránku App Store, zobrazovala se v žebříčcích a vyhledávání, měla uživatelská hodnocení a recenze…“
To je spousta práce, i když na to máte práva pro každou hru.
Alternativní zpracování plateb
Po některých vysoce sledovaných soudních sporech musí Apple umožnit vývojářům zpřístupnit uživatelům v určitých zemích alternativní platební metody, což obchází určitou část poplatků společnosti Apple.
Dosud jedinou zemí, kde byla tato změna zásad všeobecně uplatňována, je Jižní Korea, kde nyní vývojáři mohou používat svůj vlastní platební systém v aplikaci. Ale Apple bude stále ubírat 26% a pravděpodobně budete stále potřebovat platební procesor.
Pokud náhodou vydáváte seznamovací aplikaci v Nizozemsku, můžete mít štěstí: V tomto konkrétním případě vám Apple musí dát také možnost použití alternativního platebního procesoru, výměnou za pouhých 27% poplatek.
Společnost Apple získala dočasný pobyt na základě rozhodnutí, které ji nutí povolit alternativní platební metody ve Spojených státech. Toto je však měnící se právní situace, takže na to zatím nespoléhejte.
Pak je tu Evropa, kterou je třeba zvážit, se svým zákonem o digitálních trzích, jehož cílem je donutit Apple, aby povolil platby třetích stran a alternativní tržiště aplikací, což je situace, na kterou se Apple zjevně snaží připravit, až se nakonec někdy v roce 2024 stane problémem.
Kompletní a aktuální pokyny společnosti Apple, včetně toho, kde platí a neplatí poplatky za App Store, naleznete zde.
Zdroj: appleinsider.com