Kapitol USA. [Alejandro Barba]

AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
Americké legislativní pokusy omezit moc technologických gigantů selhaly, údajně je porazily stovky milionů dolarů utracené za lobbisty pracující pro Apple, Amazon, Google a Meta.
Na poslední chvíli bylo vyvinuto agresivní úsilí o zařazení dvou zákonů, American Innovation and Choice Online Act a Open App Markets Act, do balíčku výdajů na konci roku v pondělí, ale ten, který nakonec selhal. Balíček by byl poslední skutečnou šancí, kterou by účty musely projít v roce 2022.
Neúspěch těchto dvou zákonů byl způsoben lobbistickým úsilím pracujícím jménem skupiny technologických gigantů, kteří si nepřáli, aby zákony prošly. Bloomberg. Toto úsilí zahrnovalo nemalé výdaje a také vystupování generálních ředitelů a tlak ze strany obchodních skupin.
Tyto dva antimonopolní zákony měly potenciál způsobit problémy technologickým gigantům, zejména Applu. I když však pokročili dále, než dokázali ostatní usilující o reformu, nakonec se zastavili na poslední překážce.
Během zasedání vůdce senátní většiny Chuck Shumer nepoložil návrhy zákonů na podlahu pod tvrzením, že nemají dostatek hlasů, přestože spolusponzoři zákona trvali na tom, že ano.
Americký zákon Innovation and Choice Online Act by zabránil Applu a dalším v upřednostňování jejich vlastních služeb oproti třetím stranám. Mezitím zákon o otevřených trzích aplikací přiměl Apple, aby povolil obchody s aplikacemi třetích stran a vedlejší načítání.
Velké utrácení
Lobbisté tvrdě pracovali na tom, aby zákony a podobné zákony neprošly. V září bylo oznámeno, že na lobbování proti účtům bylo vynaloženo 95 milionů dolarů.
„Velké technologické společnosti utratily stovky milionů dolarů v drzém pokusu zmařit jakýkoli pokrok v technologické politice ve Washingtonu,“ řekla Jane Meyerová, mluvčí senátorky Amy Klobuchar (D), sponzora zákona. Spolupředkladatelé návrhů zákonů „přes ten nápor neustoupili“.
Více než 100 milionů dolarů bylo vynaloženo na lobbování proti zákonům za dva roky, přičemž více než 5 milionů bylo věnováno politikům a více než 1 milion šlo PAC na obranu demokratické většiny. Cílem financování byly také skupiny temných peněz, obchodní sdružení a další.
Z velké čtyřky Meta utratila od roku 2021 nejvíce za lobbing s 35,6 miliony dolarů, následuje Amazon s 34,2 miliony a Google s 17,8 miliony dolarů. Apple uzavírá seznam na 12,8 milionu dolarů.
Reklamní kampaně v hodnotě 130 milionů dolarů byly rozmístěny ve swingových státech, což znamená, že by strany ztratily, pokud by legislativu podpořily. Objevila se tvrzení, že služby jako Amazon Prime a vyhledávání Google budou mimo jiné zničeny účty.
Reklamy fungovaly tak, že pomohly oddálit pokládání účtů před volbami.
Výdaje Applu zahrnovaly placení Taxpayers Protection Alliance za vytvoření „Projektu zabezpečení aplikací“, přičemž argumentoval, že účty otevřou chytré telefony hackerům a špionáži. Mezitím se generální ředitel Tim Cook připojil ke svým protějškům na setkání se členy soudního výboru Senátu.
„Proti této legislativě se velmi silně lobovalo,“ řekl Chris Coons (D), spojenec prezidenta Joea Bidena. „Každý z nás viděl desítky a desítky televizních reklam, e-mailů, příspěvků na sociálních sítích,“ dodal a že také sympatizuje s obavami technologického lídra ohledně konkurenceschopnosti USA vůči Číně.
Naděje pokračuje
Navzdory tomu, že se nepodařilo předložit návrhy zákonů k hlasování, stále existuje naděje od obhájců, že ke změnám nakonec dojde.
„Velká technologie oddaluje nevyhnutelné a větší boj pokračuje,“ řekl Alex Harman z Projektu ekonomické bezpečnosti. Giganti nevyhráli, ale spíše „jen prohrávají ve zpomaleném záběru“.
Možná se jim v budoucnu jejich přání splní, alespoň na základě toho, co se stalo v Evropě.
Pokud je kontinent, jako je Evropa, otevřen tomu, aby přinutil Apple k aktivaci obchodů s aplikacemi třetích stran na iPhonu, vždy existuje šance, že by USA mohly nakonec následovat.
Zdroj: appleinsider.com