
AppleInsider může získat přidruženou provizi za nákupy uskutečněné prostřednictvím odkazů na našich stránkách.
Fáma, že Apple koupí Disney, je dost stará na to, aby si na EPCOT koupila předražené pivo. A je to zase zpět, s tolika mluvícími hlavami, které se podivně inspirovalo tím, že Disney znovu najalo přítele Steva Jobse Boba Igera jako generálního ředitele.
Je pravda, že společnost Disney právě znovu najala Boba Igera jako svého generálního ředitele, tři roky poté, co odstoupil. A je pravda, že během těch tří let Iger řekl, že došlo k bodu, kdy se spojení mezi Disney a Apple mohlo „dostat“.
Jen musíte zapomenout, že Iger také řekl, že to bylo, když byl Steve Jobs naživu. Přesněji řečeno, tito dva muži ani jednou nemluvili o dohodě.
To zřejmě není důležitý detail. Alespoň ne, pokud jste finanční analytik, který zná skutečnou hodnotu dobrého titulku.
To je pouze důvod, proč Apple koupil Disney. Je to statistika a finanční analýza toho, kolik pozornosti můžete získat, když řeknete, že se to stane.
„On je [Iger] chystáme se prodat společnost,“ řekl zdroj popsaný jako zasvěcený pracovník Disney, který dříve pracoval pro Igera Yahoo Entertainment. „Toto je vrcholný obchod pro konečného prodejce.“
Možná to byl opravdu zasvěcenec Disney. Možná to byl někdo, kdo procházel kolem Hvězdné války Stormtrooperský outfit. To druhé se zdá nejpravděpodobnější, protože když střílí, ani nic netrefí.
Už jsme tu byli a budeme se vracet
Ať tak či onak, toto je jen poslední z velmi dlouhé řady tvrzení, že Apple je jisté, že koupí Disneyho a učiní tak naprosto každým dnem.
V jednu chvíli analytik skutečně něco počítal. V roce 2017 analytik Amit Daryanani řekl, že došlo ke „souběhu událostí“, což znamenalo, že by Apple měl koupit Disney.
To bylo „měl by“, ne „bude“, ale Daryanani to znělo, jako by Tim Cook byl idiot, kdyby to neudělal. A – pamatujte, že to byl rok 2017 – výpočty Daryanani řekly, že Apple by se k tomu musel výrazně zadlužit.
Přesuňte se do roku 2022 a Apple má nyní tolik peněz, že lze snadno předpokládat, že si může koupit cokoli.
Právě nyní je marketingová kapitalizace Walt Disney Co 175,4 miliardy dolarů. Apple má podle odhadů hotovostní rezervy ve výši přibližně 200 miliard dolarů Investors.comkterý také věří, že společnost by to měla dávat investorům, „právoplatným vlastníkům“, namísto získávání firem.
Takže na papíře má Apple peníze na nákup Disneyho, ať už by bylo moudré o tolik snížit své hotovostní rezervy. V praxi by také Apple nestálo 175,4 miliardy dolarů koupit Disney, bylo by to více.
Nemůžete koupit společnost za přesně takovou, jakou nyní vypadá, nebo není důvod, aby vám ji firma nechala koupit. Přesto předpokládejme, že by Apple mohl získat Disney za něco méně než 200 miliard dolarů, které má ve formě drobných.

Steve Jobs a Bob Iger v roce 2007
Rozhodující není jen cena
Je tu také trochu významný fakt, že Disney nemá žádný skutečný důvod chtít prodávat. Společnosti mohou být do prodeje dotlačeny akcionáři, ale celkově si Disney vede dobře, když se na to podíváme jako celek.
A i když jsou fanoušci nadšeni z toho, že Chapek odešel, je pravděpodobné, že to bude spíše o tom, že představenstvo chce vydělávat více peněz a že společnost má padoucha na COVID než cokoli jiného, vzhledem k tomu, že většinou implementoval programy, které postavil Iger. Iger se nevrátil, aby uzavřel dohodu s Apple.
Ano, společnost Disney má za sebou několik let se špatným výkonem a několik drahých a významných chyb. Je tu samozřejmě COVID, který parky na chvíli odstavil a snížil kapacitu na ještě déle.
A pak, v roce 2022, tehdejší generální ředitel společnosti Disney Bob Chapek původně zvolil „bolestné mlčení“ místo toho, aby podporoval členy obsazení protestující proti kontroverznímu floridskému zákonu o sexuální výchově.
Chapek nakonec promluvil. A když to udělal, Florida se pomstila tím, že se pokusila odstranit Disneyho – a pouze Disneyho – zvláštní daňový status, který může, ale nemusí fungovat vzhledem k tomu, jak se k tomu cítí samotné Orlando. Ironií je, že guvernér oznámil, že se zaměří na daňový status Disney, zatímco stojí v jiné oblasti, která má zvláštní daňové osvobození, podobně jako dohoda Reedy Creek.
Jak to dopadne, uvidíme časem. Ale kvůli této dohodě se má za to, že Disney ušetřila desítky milionů dolarů na daních za padesát let od svého uvedení.
Větší finanční dopad může mít také spor s Floridou. Podle BBC novinkyRepublikáni v Kongresu nyní říkají, že budou proti obnovení autorských práv Disney na Mickey Mouse v roce 2024 kvůli „politické a sexuální agendě“ firmy.
To, co je v sázce, není tak docela Mickey, kterého známe dnes, nebo dokonce ten, kterého jsme znali před 50 lety. Spíše by se původní Mickey Mouse z „Steamboat Willie“ z roku 1928 mohl stát veřejnou doménou.
Disney tak může čelit ztrátě práv na svého původního Mickeyho a čelí těmto krokům, aby sebral své daňové výhody na Floridě. Předvídatelnější však bylo, že její streamovací služba Disney+ se ukáže jako úspěch i problém.

Disney ušel od „Steamboat Willie“ dlouhou cestu a nyní zahrnuje všechny „Star Wars“.
Dvě strany Disney+
Streamovací služba Disney+ byla spuštěna v listopadu 2019 a jejím cílem bylo do roku 2024 získat 60 až 90 milionů předplatitelů.
Místo toho to snadno překonalo v listopadu 2020, po pouhém jednom roce namísto pěti.
Problém je v tom, že služba je stále v začátcích, kdy vyžaduje investice do technologie stejně jako cokoli jiného. I když má záviděníhodně obrovskou knihovnu materiálů, to, co nejvíce pohání nové předplatitele, je zcela nové programování.
A jen máloco je dražší než televizní programy, například samotný „The Mandalorian“ stojí kolem 15 milionů dolarů na epizodu, aby se vyrobil. Pak jsou tu další náklady, jako je marketing, a další příjmy, jako jsou hračky a samotné parky, které se vůbec nepočítají v účtech streamera, ale spíše v účetnictví společnosti jako celku.
Disney věděl, že streamováním ztratí peníze, a jeho finanční příjmy to neustále předpovídaly. Neočekávala ale, že kvůli tomu v posledním čtvrtletí ztratí 1,5 miliardy dolarů, oproti zhruba 1,1 miliardy před čtvrtletím a 630 miliardám ve čtvrtletí před rokem.
Disney+ je tedy obrovský úspěch, který svého majitele stojí mnohem víc, než se očekávalo. Nedávno to zvýšilo náklady na streamování Disney+, ale ne dost na to, aby za čtvrtletí vydělalo 1,5 miliardy dolarů.
Možná je společnost zranitelná, i když jakákoliv firma, která by ji koupila, by na sebe vzala stejné problémy a stejné náklady.
Není to jen na Disney a Apple
Řekněte, že Tim Cook hoří, aby viděl další epizody „Obi-Wan Kenobi“, a Bob Iger by rád viděl logo Apple na Popelčině zámku v Království kouzel. Tyto dvě firmy jsou stále tak obrovské, že jakákoliv dohoda by musela jít k americkým regulátorům.
Není o nic jistější, že by dostali příznivou odpověď, než si lze představit, že by dostali rychlou. Nedávno americký soudce odmítl povolit sloučení mnohem menších vydavatelských domů Penguin Books a jejich rivala Simon & Schuster. Reuters říká, že šlo pouze o 2,2 miliardy dolarů.
V tomto případě se argumentovalo tím, že spojení těchto dvou firem by omezilo hospodářskou soutěž a také by snížilo zálohy pro jejich autory. Disney by možná chtěl snížit to, co platí kreativcům, ale právě to ho dostalo do drahé horké vody s hercem Scarlett Johansson.

Bob Iger a jeho (krátkotrvající) náhrada ve funkci CEO Disney, Bob Chapek
Apple nekupuje firmy z rozmaru
Všichni jsme za něco utratili víc, než bychom měli, jen proto, že jsme to chtěli. Ale nejsme Apple, který nemá žádný důvod chtít Disney jiný, než jak by to nafouklo jeho knihovnu Apple TV+.
Apple měl možnost koupit knihovny obsahu již dříve a dokonce údajně vedl několik předběžných jednání s MGM. Ale předal tuto dohodu a nepředstavil žádnou jinou.
Steve Jobs koupil Pixar od Lucasfilmu, protože cena byla správná. Disney koupil Pixar, protože jeho animační studia již nevytvářela hity, které potřebovala. A pak Disney koupil Lucasfilm, protože George Lucas byl připraven a cena vypadala dobře.
Obrovské společnosti tedy koupí další obrovské společnosti, ale pouze tehdy, když cena bude nižší než hodnota, kterou z toho získají. Disney není připraven stát se součástí většího synergického stroje, než je jeho vlastní, ani se nezdá, že by Apple měl nějaký sklon vstoupit do zábavního parku, byť jen částečně.
Disney není v dostatečně slabé pozici, aby z toho pro Apple udělal výhodný obchod, ani nemá nic, co by Apple zvlášť potřeboval.
Zdroj: appleinsider.com