![]()
Blender Foundation vydala verzi 4 oblíbené aplikace Blender pro 3D design, která přináší změny rozhraní, vylepšení funkcí a hlavně zvýšení rychlosti pro Apple Silicon Mac.
Blender je přední aplikace pro 3D modelování pro systémy Mac, Windows a Linux. Blender, který je k dispozici zdarma od Blender Foundation, si oblíbili umělci, herní vývojáři a animátoři.
Blender vám umožňuje vytvářet, importovat, upravovat a exportovat 3D modely pro použití v jiných aplikacích, jako jsou nástroje pro návrh her, architektonické a vědecké aplikace a ilustrační programy.
Blender 4 nabízí řadu nových funkcí, z nichž mnohé jsou uživateli požadovány již léta.
Light-linking
Nové propojení světla Blenderu 4 řídí vliv každého světla ve 3D scéně individuálně pro každý objekt nebo kolekci ve scéně. S propojením světla můžete nasměrovat jednotlivé světelné zdroje na konkrétní objekty a také ovládat odražené světlo na těchto objektech.
Ovládací prvky propojení světla vám nyní také umožňují určit, jak stíny a světla interagují s každým objektem. Light-linking a shadow-linking byly jednou z nejžádanějších funkcí pro Blender 4. Uživatelé si nyní mohou také nastavit, které objekty vrhají stíny a které ne ve stejné scéně.
S propojením světel a propojením stínů nyní můžete nastavit individuální ovládání osvětlení pro každý objekt přímo na panelu scén v Blenderu.
Polička s aktivy
Blender 4 nyní nabízí ve spodní části okna editoru novou polici pro aktiva, která vám umožňuje přistupovat k aktivům a přepínat mezi nimi, aniž byste museli otevírat samostatný editor. Chcete-li zobrazit aktivum, jednoduše otevřete poličku aktiv a klikněte na položku v seznamu miniatur ve spodní části okna editoru.
Vybraná položka se v režimu pozice zobrazí v hlavním okně editoru.
Jakmile jste v režimu pózování, můžete nyní pomocí posuvníků na obrazovce v editoru zobrazit náhled animací pozice na aktivech – což vám umožní vidět, jak budou animace vypadat, když se finální vykreslené postavy pohnou.
Polička s prostředky aktuálně funguje pouze v režimu pozice a vyžaduje, aby byl povolen doplněk knihovny pozic Blender.
Shadery
Paleta nástrojů shaderů Blenderu byla vylepšena tak, aby seskupila související vlastnosti shaderů dohromady a poskytovala snadný přístup kliknutím na kategorie shaderů a následným nastavením vlastností v každé sekci. V Blenderu 4 nyní můžete ovládat více individuálních aspektů vlastností shaderu, abyste zdokonalili detaily objektu na ještě vyšší úroveň, než bylo možné dříve.
Bylo přidáno několik vylepšení shaderu pro zrcadlení, látku, prach a lesk.
Uchopování a transformace objektů
Dříve bylo přichycení 3D objektů k sobě v uživatelském rozhraní Blenderu nepřesné. Bylo obtížné určit Blenderu, které vrcholy objektů použít k přichycení objektů k sobě.
Objekty mohly být dříve přichyceny podle vertexů nebo v přírůstcích.
V Blenderu 4 nyní můžete stisknout Gpak B na klávesnici po výběru objektů, abyste vybrali, které vrcholy se mají použít k přichycení objektů k sobě.
Jakmile stisknete klávesy přichycení, můžete přetahovat objekty v uživatelském rozhraní pomocí myši nebo trackpadu a umístit objekty pro přichycení. Když je objekt umístěn na požadované místo, kliknutím myší jej zacvakněte na místo.
Další novou funkcí přichycení je Snap Base editace, která vám umožní interaktivně definovat, jak chcete, aby se objekty k sobě přichytávaly. Chcete-li vyvolat úpravy Snap Base, stiskněte B na klávesnici při transformaci objektu pro úpravu základny uchopení.
V Blenderu 4 nyní můžete definovat své vlastní opakovaně použitelné nástroje v nástrojích uzlů pomocí editoru nástrojů přetahování. Nástroje uzlů jsou trochu jako skriptování s tím rozdílem, že můžete vizuálně definovat nástroje ze seznamů možností nebo vyhledávat funkce, přetažením definovat procesy nástroje, pak se vrátit do režimu úprav rozvržení a použít nástroje na objekty a upravit je.
Nástroje uzlů jsou výkonné a šetří čas, protože umožňují provádět s objekty více akcí, aniž byste museli pokaždé opakovat kroky v nástroji.
Cokoli, co jste mohli dříve dělat použitím uzlů geometrie v Blenderu k úpravě objektů, lze nyní spustit pomocí nástrojů uzlů.
Správa barev AGX
V předchozích verzích Blenderu byly barvy mapovány z jejich skutečných matematických hodnot do standardní 32bitové barevné palety s 16,7 miliony barev s různými výsledky. 16,7 milionu je maximální počet barev, které lidské oko a mozek dokážou rozlišit.
V reálném světě však existuje mnohem více barev a někdy, když software přepočítá stínování a interakce mezi barvami a úrovněmi jasu, barvy se mohou vyblednout, ztmavit nebo úplně zmizet. To platí zejména tehdy, když se hodnoty barev blíží čistě bílé.
Blender 4 je standardně vybaven správou barev AGX, která přidává přesnější podporu pro kombinování a míchání barev při vykreslování objektů. S AGX je nyní mnohem snazší zabránit vymývání, ztmavnutí a dalším problémům s interakcí mezi barvami objektů a osvětlením.
Nové ovládací prvky pro správu AGX v Blenderu umožňují návrhářům lépe ovládat jemné aspekty barev v jasně nebo slabě osvětlených scénách.
Uživatelé mohou také použít správu AGX na existující soubory Blenderu jejich otevřením v Blenderu 4 a změnou nastavení barev a světla v uživatelském rozhraní.
Přírůstkové uložení souboru
Nabídka Soubor Blenderu 4 má nyní novou položku nabídky Uložit přírůstkové který k uloženým souborům automaticky připojí zvýšené číslo. Použitím Uložit přírůstkovényní můžete uložit soubor s více přírůstkovými verzemi pro případ, že se později budete chtít vrátit k dříve uložené verzi.
Většinu položek nabídky Blenderu 4 lze nyní také vyhledat pro rychlé umístění položky.
Optimalizace Apple Silicon
Blender 4 je první nová plnohodnotná verze od doby, kdy Apple vydal Apple Silicon Mac. Blender 4 byl optimalizován, aby využil zvýšeného výkonu poskytovaného Apple Silicon – a je to vidět.
Blender nyní mnohem lépe reaguje na Apple Silicon Mac. Nejen, že je vykreslování a překreslování scény rychlejší, ale také uživatelské rozhraní je svižnější. Velikost a přemístění oken, nabídky, změny ovládání a pohyb scény jsou znatelně rychlejší.
Ke změně velikosti okna nyní dochází plynule v reálném čase bez blikání nebo zpoždění – když přetáhnete roh nebo okraj okna, velikost 3D scény okna se změní okamžitě v reálném čase bez blikání. Přesouvání objektů po scénách a přibližování nebo otáčení objektů ve scéně je také znatelně citlivější.
Přepínání mezi režimy kamery, kostky (rotace) a světla ve složitých scénách je nyní také okamžitě citlivé.
Tato vylepšení výkonu platí i na počítačích Apple Silicon Mac nejnižší třídy. Blender na macOS nyní vyžaduje Metal 2.2 nebo novější a je nyní k dispozici ke stažení.
Zdroj: appleinsider.com