CEO společnosti Apple Tim Cook

Tvrzení společnosti Apple o uhlíkové neutralitě se stávají terčem útoku, přičemž evropské ekologické skupiny a hlídací psi spotřebitelů trvají na tom, že jsou zavádějící.
Nyní Apple čelí kvůli této záležitosti většímu odporu skupin v Evropě.
„Uhlíkově neutrální tvrzení jsou vědecky nepřesná a zavádějící spotřebitele,“ řekla generální ředitelka BEUC Monique Goyens Financial Times. „Nedávné rozhodnutí EU zakázat uhlíkově neutrální tvrzení správně vyčistí trh od takových falešných zpráv a Apple Watch by neměly být výjimkou.“
Goyens odkazuje na dohodu mezi Evropským parlamentem a Radou ze září, která se snažila zakázat „klamavé reklamy“ včetně těch, kteří používají tvrzení „na základě systémů kompenzace emisí, že produkt má neutrální, snížený nebo pozitivní dopad na životní prostředí“.
I když bylo toto rozhodnutí dohodnuto, musí být ještě přijato jako zákon v Evropě.
Gilles Dufrasne, ředitel pro politiku v Carbon Market Watch, také prohlásil, že je to „zavádějící pro spotřebitele, aby vyvolali dojem, že nákup Watch nemá vůbec žádný dopad na klima. Jsou to účetní triky“.
Problémy se stromy
Apple zdůvodňuje, že nákup uhlíkových kreditů se započítává do emisí spojených s výrobou, přepravou a celoživotním nabíjením Apple Watch. Tyto kredity jsou vytvářeny dřevěnými plantážemi a projekty zalesňování na půdě dříve odlesněné v Paraguayi a Brazílii, přičemž uhlík absorbují stromy.
Předseda správní rady Compensate Foundation Niklas Kaskeala se však domnívá, že hodnota uhlíkových kreditů z lesních plantáží má „systémové nedostatky“. Jelikož se stromy přeměňují na buničinu, lepenku nebo toaletní papír, „uhlík uložený v těchto produktech se velmi rychle uvolňuje zpět do atmosféry“.
V jednom programu konzervačního fondu podporovaného Applem s názvem Forestal Apepu jsou stromy vysazovány na půdě dříve využívané pro plodiny, přičemž až 25 procent zbývá na „přirozený les“. Většina vysazených stromů je však pokácena a prodávána jako dřevo o něco málo více než deset let později.
Apple vysvětlil svůj přístup k dekarbonizaci svých produktů „nabízí přísný plán toho, jak mohou podniky plnit svou roli, přičemž upřednostňuje hluboké snížení emisí v celém našem hodnotovém řetězci před uplatněním vysoce kvalitních uhlíkových kreditů“. Apple pokračoval a dodal, že je „odhodlán podporovat nové inovace s cílem snížit emise a škálovat přírodní odstraňování uhlíku, protože urychlujeme pokrok směrem k roku 2030“.
Krok k vytvoření uhlíkově neutrálních produktů byl „důkazem jednoho z nejodvážnějších klimatických závazků v dnešním průmyslu,“ uvedl Apple ve zprávě. „Abychom dosáhli globálních klimatických cílů, potřebujeme okamžitá opatření k drastickému snížení emisí spolu s investicemi do ochrany a odstraňování uhlíku ve velkém měřítku.“
Zdroj: appleinsider.com